tisdag 26 november 2013

November månads böcker för både stor och liten

Det är Forma Books som jag har fått november månads recensions exemplar av och gissa om jag blev förtjust!

Först ut är Thomas Erikssons tredje bok VANMAKT om beteendevetaren Alex King som hjälper polisen att lösa fall. Den här gången är det ett litet spädbarn som blir bortfört i från en engelsk diplomatfamilj och den rationelle och logiske fadern står helt handfallen. För nu har författaren kommit till den blå färgen. För ni vet väl att han skriver om de fyra grundfärgerna som symboliserar människans fyra olika beteende från IPU-s profilhjul; Gul, den som inspirerar. Röd, verkställaren. Blå, iakttagaren. Sen den fjärde och sista färgen, grön står för stödjare. Den boken har ännu inte kommit ut och om jag känner Thomas rätt från mina tidigare intervjutillfällen så är han säkert i full gång med den. Jag kan varmt rekommenderad hela hans serie och ser fram emot att få läsa "Vanmakt"...om jag bara kunde komma på vilken färg jag är? Nu vet jag, jag är ju gul-röd-blå...för jag e ju DIF-are!!!

Sen fick jag den otroligt vackra boken STOCKHOLM OCTAVO av Karen Engelmann (Maria Sundberg du har verkligen lyckats igen, årets omslag så snyggt!) Det här är en historisk bok som utspelar sig i Gamla stan under Gustav den III-es 1700-tal. Boken handlar om något som annorlunda som en spådam som spår i åtta kort som hon lägger i en oktav där varje kort står för en person som ska påverka den hon spår. Hon har så kända kunder som kungen själv och hans bror hertig Karl. Det är även de som är de enda som är verkliga personerna i boken, fast det har funnits en spådam i Gamla stan som kungen gick till för att få råd inför framtiden. Men den damen kan inte ha varit så bra eftersom han inte fick några varningens ord om vad som väntade honom. Ska bli spännande att få läsa vad den här damen ser i korten.


.........................................................................................................................

Från Wahlströms har jag fått de här två barn och ungdomsböckerna som jag kan säga att jag hade velat läsa när jag var i den åldern de är skrivna för. Eftersom den ena handlar om spöken och den andra om ung kärlek.

 
SPINDLAR OCH SPÖKEN av Ewa Christina Johansson är den första boken i serien SPÖKHUSET. Boken handlar om två barn som besöker sin moster som bor i ett hus som har både en mörk källare och en vind med flera tinnar och torn. Alla säger att det finns ett spöke men ingen har sett det, till nu...eller är det bara storasyster och hennes kompis som busar? Lillebror Malte känner sig inte så säker men om det lockas med godis är han beredd att utreda det.
Den här boken vänder sig till de som precis har lärt sig läsa och både vill ha en spännande berättelse och levande bilder som hjälper till när man knäcker koden, hur man läser en bok.


.........................................................................................

Sist men inte minst är tonårsboken MITT BULTANDE HJÄRTA av Alf Kjetil Walgermo som handlar om den 14åriga Amanda som har upptäckt den nyinflyttade David och hennes hjärta faller för honom. Men hur är det nu sitter kärleken i hjärtat? Men hur går det då om man plötsligt får, en hjärtsjukdom och måste få ett nytt hjärta, är man inte kär i den personen längre?
Författaren tar upp viktiga saker för det är verkligen inte lätt att behöva transplantera in ett nytt hjärta från en annan människa och till på det, att det är från en människa som har dött. Och hur var det nu, sitter kärlen i hjärtat?

"Tror du att kärleken sitter.....i hjärtat?"
David satt tyst. Det såg ut som om han tänkte efter noga.
"Jag tror att den sitter i hela kroppen" sa han. "Och i alla
tankar. Så är det för mig i alla fall."
 "För jag vill vara kär i dig när jag har fått mitt nya hjärta
 också", viskade jag.
 
 
Adlibris, Bokus,  CDON                 

2 kommentarer:

Susanne sa...

Jag är också Djurgårdare och tackar för boktipsen.

Thomas sa...

http://www.youtube.com/watch?v=rYoP3PTlUgI

:-)