söndag 11 januari 2015

Ett nytt år och en ny läsutmaning

Välkommen till min kära bokblogg även i år 2015! Jag tänkte börja året med en läsutmaning som jag inte har varit med på tidigare och i min iver att hitta någon fann jag två stycken som jag nu vill dela med mig av till er.
Den första är Kaosutmaningen 2015 det är Anna på bokbloggen Sagan om sagorna som gjort sammanställningen. Det ska bli spännande att se om jag kommer att hitta böcker som passar in på de här punkterna, om inte annat känns det som en riktig sporre att försöka i alla fall.
Man ska pricka av minst 20 punkter under 2015 för att utmaningen ska vara avklarad. Någon mer som vill försöka?

Kaosutmaningen 2015
  1. Läs en bok med ett djur på omslaget. 
  2. Läs en bok vari det inte finns någon telefon. 
  3. Läs en bok som utspelar sig under vintern. 
  4. Läs en bok vars författare var under 20 när hen skrev den. 
  5. Läs en bok av en författare med initialerna M.M. 
  6. Läs en bok om gudar. 
  7. Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA. 
  8. Läs en bok med en huvudperson som bloggar. 
  9. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson. 
  10. Läs en bok som kom ut 2011. 
  11. Läs en bok på ett annat språk än svenska. 
  12. Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord. 
  13. Läs en bok vars titel består av endast ett adjektiv
  14. Läs en bok där nycklar spelar en stor roll. 
  15. Läs en bok om någon som pratar med djur. 
  16. Läs en bok vars omslag är till största del grått. 
  17. Läs en bok vars omslagsbild består av ett mönster. 
  18. Läs en bok vars filmatisering du såg innan du visste att det fanns en bok.
  19. Läs en bok med ett pronomen i titeln. 
  20. Läs en bok som till viss del (eller helt) utspelar sig på internet. 
  21. Läs en bok med idrottsanknytning. 
  22. Läs en bok om att resa. 
  23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser. 
  24. Läs en svensk ungdomsbok. 
  25. Läs en bok med en flagga på omslaget
  26. Läs en bok om en skolklass. 
  27. Läs en bok med en hund i. 
  28. Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn. 
  29. Läs en bok som utspelar sig på en annan planet (månen är också godkänt, för den som vill använda tex Uppstigandet för att pricka av den här).
  30. Läs en novellsamling. 
  31. Läs en bok från ett för dig nytt förlag. 
  32. Läs en bok som utspelar sig i Malmö. 
  33. Läs en bok du fått av någon annan
  34. Läs en bok på vers. 
  35. Läs en bok vars titel är en allitteration, stavrim (det vill säga: alla ord börjar på samma bokstav. Till exempel: Mio, min Mio.)
 ...............................................................................................



Den här utmaningen är skapad av Miasläshörna och om du vill vara med så anmäler du dig hos henne.
Fast jag läste om den här utmaningen hos Ciccigrip.blog.se och hon tänker göra det lite svårare och ska läsa spänningsböcker som börjar på S. Men eftersom jag nu i januari läser "Himmelstrand" av John Ajvide Lindqvist tänker jag göra det ännu svårare för mig och bara läsa böcker som börjar på H.

Här skulle jag verkligen vilja ha er hjälp. Skriv och föreslå spänningsböcker med en titel som börjar på H, så kanske jag har en chans att klara utmaningen. Är det någon mer än jag som vill göra den här utmaningen och i så fall vilken bokstav tar du?





Spänningsutmaningen 2015
Januari
"Himmelstrand" av John Ajvide Lindqvist
Februari
"Havskatten" av Ann Rosman
Mars
"Hannah" av Paul-Loup Sulitzer
 
April
"Hämnaren" av Buthler&Öhrlund
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
Norvember 
December

 .............................................................

4 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Åh va kul du ville vara med, på bokstaven h finns Hungerelden, Huset vid havets slut och Jonas Moströms nya Himlen är högre .. Lycka till

FREEDOMtravel sa...

Halloj! Hoppas allt är bra! Vilka roliga utmaningar! Blev lite inspirerad faktiskt, men vågar nog inte hänga på det... Varma hälsningar från Portugal!

CissiG sa...

Kör du böcker på H här du??
Hihi
Kram Cissi som tackar för titten =)

Böcker & sånt sa...

Kanske... Hud av Mo Hayder, eller Hustrun av A.S.A Harris, eller Händelser vid vatten av Kerstin Ekman, eller Hypnotisören av Kepler. //Anna :) (Böcker & sånt)