söndag 22 maj 2016

Recesion av John Ajvide Lindqvists bok Rörelsen


Nu har jag läst "Rörelsen, den andra platsen" som är andra delen av John Ajvide Lindqvists trilogi om "Platserna" från Ordfront förlag. Jag läste den med skräckblandad förtjusning för den här boken lämnar en inte oberörd även om första delen (HÄR kan du läsa vad jag tycker om den) också var ryslig går den här ett steg längre.  Vill du få den rätta känslan för boken ska du se presentationstrailern av "Rörelsen" här nedanför . 


I "Rörelsen" är författaren själv med i handlingen och den utspelar sig några månader innan Olof Palme blev mördad 1986. Även jag och min make plus två vänner klev ur en taxi nästan precis innan skotten föll, det var vid samma plats gör att vi också känner oss delaktiga, även om vi inte såg något. Vi var nämligen på väg in på restaurang Monte Carlo för en i sällskapet hade fått känningar av sin diabetes och behövde snabbt få i sig ett glas med mjölk och några matskedar socker. Utöver det behövdes det även en plankstek var åt oss för att anfallet inte skulle upprepa sig. Det är också samma ställe som de i boken sitter och tar några öl eller något starkare när de behövde ta igen sig eller prata ut med någon. 
Till min glädje satt John även på mitt och min mans favoritcafé, Kungstornet på just Kungsgatan. Det var så härligt att sitta på övervåningen efter att ha gått upp för den den svängda trappan där man hade fri utsikt över allt som hände utanför. Ett plus är att det stod en klassisk jukebox där man kunde lägga i en slant och lyssna på sin favoritmusik. Nu kommer jag bort ifrån det jag skulle göra egentligen att recensera boken men det är så det är med hans böcker att man virvlar i väg i tankarna medans man läser samtidigt som handlingen borrar sig in i en och man har svårt att släppa taget om den även så här några veckor efter jag har läst klart den. Sedan för att man får följa med i hans vardag i gårdshuset på Luntmakargatan där han kämpar med sitt trolleri för att kunna få ett jobb på en restaurang där han vill uppträda för folk i medans de äter. För att sen sugas med i det okända som händer i det lilla duschrummet i tvättstugan för att inte tala om det hemska som hände honom i hans uppväxt. Om ni tycker att den första boken i serien "Himmelstrand" var diffus och svår att förstå så är den här boken raka motsatsen och så ger den svar på det som händer i första boken.

Jag ger John Ajvide Lindqvists "Rörelsen, den andra platsen" ett stort "HI!" =5.



I SEPTEMBER 1985 flyttar John Lindqvist in i ett trångt och mörkt gårdshus på Luntmakargatan i Stockholm, vägg i vägg med Brunkebergstunneln. Han vill skapa sig en karriär som restaurangtrollkarl. Några veckor senare blir han tagen för stöld på Åhléns och tillbringar en natt i häkte. Under natten inträffar en rörelse av svårtolkad karaktär och när han återvänder till sitt hus dagen efter har något hänt. Fåglar faller från himlen och hans grannar beter sig underligt. Snart upptäcker han att det finns något i det låsta duschrummet längst inne i tvättstugan, något som kan låta oss färdas till den andra platsen och besanna våra drömmar. Det kostar bara lite lite blod. När John så småningom börjar delta i verksamheten dras han ner i en ström av magi, våld och gemenskap som mynnar ut i mordet på Olof Palme. Rörelsen den andra platsen är en prequel till John Ajvide Lindqvists förra roman Himmelstrand. Det är en berättelse om vår strävan efter sanning och samhörighet och priset vi är villiga att betala, om Stockholm i mitten av 80-talet, trolleri och socialdemokrati. Den är den andra delen i trilogin »Platserna« som kommer att avslutas med X den sista platsen

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Åh den MÅSTE jag läsa!!!! Ja jag tyckte Himmelstrand var lite svår att förstå... även om jag gillade den ändå. Ok såååå lässugen nu :)