tisdag 28 mars 2017

Vårens recensionsexemplar

Vårens recensionsexemplar har verkligen börjat ramla in. Det är extra roligt att det är blandade böcker från olika förlag som barnböcker, deckare, historiska och böcker för ungar-vuxna. Det kommer även ifrån några som är egenutgivare och de får hjälp av Vulkan förlag med att få ut dem. En sådan bok är Lisbet Olofssons bok "Från gift till änka på 17 timmar". Den har min make Peter Olofsson recenserat på Facebook



-"Har jobbat helg och har en skön solig ledig dag idag, självklart så ägnar jag mig då åt en av mina favoritsysselsättningar, läsa böcker.
Hade inget pågång i läsväg just nu, så det var kul att posten kom tidigt imorse och med den kom Lisbet Olofssons bok "Från gift till änka på 17 timmar SMS till Himlen!
Boken skickades visserligen inte till mig utan till min duktiga bokrecencerande Hustru Gitte Olofsson alias Pockethexan , men hon får så mycket böcker att jag ibland får taförmig ur den digra bokskörden.

Självklart fastnar jag för allt som det står "Olofsson" på, jag är barnsligt förtjust i mitt eget efternamn. "Sonnamnen" är ju dessutom utrotningshotade eftersom var och varannan numera vill bli lite mer unika i sina efternamnsval..........fast vad är inte mer unik än just Olofsson, inte många kvar nu.
Självklart så fastnar jag också för titeln "Från gift till änka på 17 timmar".......innan jag ens börjat läsa får jag mina föraningar om vad den ska handla om.
Självklart börjar jag läsa med en gång. Kort och koncist skriven, fint flöde i språket och säkert trösterik och igenkännande för den som mist en partner alltför tidigt i livet.
Jag har ju själv arbetat i vårdträsket i snart över 30 år, så ämnet för tidig död är inte för mig främmande, men ur den "anhöriges perspektiv" så blir det självklart en annan infallsvinkel för mig.
Som sagt fin och läsvärd liten bok/novell om ett tungt ämne i våra liv, som drabbar de flesta förr eller senare, förhoppningsvis mycket senare.
"Jag har gift mig! Jag har blivit änka! Allt på 17 timmar.
Livet har stannat.
Varför pausar inte resten av världen då?
Hur fan kan man köpa julklappar!
Döttrarna väljer låten ”My heart belongs to Daddy”. Jag väljer “Stairway to heaven”.
Jag vill att hans myggjagare ska stå nedanför eller bredvid kistan så att det ser ut som om han hoppat ur skorna och försvunnit. Men jag sätter dit ett foto, en miniatyr av hans bil, och hans skinnväst.
Mod är inte alltid något som ryter högljutt. Ibland är mod den stilla rösten som vid dagens slut säger; I morgon ska jag försöka igen."
Mary Anne Radmacher
Framtälld av Vulkan.se Vulkan"


Från Atrium förlag: Barnet i mossen av Siobhan Down, Tystnade av Shusaku Endo och Iggy och jag av Jenny Valentin.

Från Gilla böcker förlag kom det: Som stjärnor i natten av Jennifer Niven och Ur askan av Leigh Bardugo 

Från Hoi förlag har jag fått: Ensamfararen av Maria Isacsson, Det havet gömde av Cecilia Lindblad och Labyrint av K Pasche

Från Norstedts förlag fick jag Vända hem av Yaa Gyasi




3 kommentarer:

Anni sa...

Så härligt med alldeles nya olästa böcker! En fin blandning ser det ut att vara också, med både spänning och lättsam läsning. "Vända hem" och "Barnet i mossen" blir jag mest nyfiken på, alltid intressant att få en inblick i tider och miljöer som inte enbart är fiktiva.
Kramar!

Pockethexan sa...

Vad kul att du hittade något du blev intresserad av. Självklart kommer vi förbi med dem och som tur var hittade jag boken som din dotter ville läsa. Jag har en till bok som kanske din konstnärliga dotter tycker är intressant så jag skickar med den.
Kramis från en som hoppas att böckerna ska passa!

UplayOnline sa...

blir jag mest nyfiken på, alltid intressant att få en inblick i tider och miljöer som inte enbart är fiktiva.


หีฟิต