söndag 7 oktober 2018

Recension av X Den sista platsen



Hej alla Vänner! Stort tack för att ni har väntat på att jag ska återhämta mig helt efter mina stora smärtskov. Flera av Er har sett hur jag har blivit behandlad på sjukhus. Filmerna som min Fina Dotter lade ut med mitt medgivande finns på Facebook och har haft över en miljon visningar. Hur jag blivit bemött och behandlad är inte okej, men det är viktigt att inte kritisera hela sjukvårdssystemet, det finns många Änglar som arbetar där. Nu kan jag meddela att mina besvär de har börjat klinga av både fysiskt, psykiskt och att jag nu är nästan är tillbaka på min vanliga halta och lytta nivå.

Enda fördelen med att vara sängbunden är att jag då har kunnat läsa en hel del böcker och det här är en av dessa.

"X den sista platsen" av John Ajvide Lindqvist från Ordfront förlag. Det här är alltså del tre och sista delen i en serien som det knappt går att beskriva vad de handlar om förutom att böckerna utgår ifrån sångaren Peter Himmelstrands låtar. I den här sista boken handlar det om låten, "Nån där uppe måste gilla mig". Himmelstrand var en stor låtskrivare och sångare under 1960 - 70-talet. 



"X – Den sista platsen" handlar om hur Stockholms undre värld plötsligt drabbas av en självmordsvåg. En efter en väljer de allra hårdaste och mest folkskygga förbrytarna att ta sina liv, utan uppenbar anledning, och utan att det finns någon misstanke om mord. Mystiken tätnar ännu mer när det upptäcks att innan de dog fick det finaste kokainet som de inte fick späda ut som de annars gjorde och att de skulle sälja det för en struntsumma. Det innebar att brukarna också dog eftersom de inte var vana med sådant starkt knark.

Huvudpersonen är en äldre journalist Tommy T som har bra kontakt med de i undre världen. när han och hans trogne vän hunden Hagge besöker en av de största dilarna hittar de även honom död och han har också tagit sitt egna liv. Fast han hittar vissa ledtrådar som gör att han börjar nysta i det här och speciellt efter att han har varit på besök hos sin syster och träffat sin systerson som är i de nedre tonåren och han börjar förstå att han också har börjat sälja otillåtna medel men vet inte vilka. Han varnar honom för hur det kan gå om han börjar sälja det här fina kokainet. Man får även följa Linus som bor i ett miljonprogramsområde där han har vuxit upp och vet vilken sida han får vara på och vilken sidan som tillhör de latinska handlarna. Han börjar med att sälja sin ADHD-medicin till studenter som behöver pigga upp sig inför sina tentor. Sedan får den tuffaste dilaren på hans sida av bostadsområdet tag på honom och vill att han ska sälja åt honom istället. Det är då historien börjar på allvar. 
Förutom att Peter Himmelstrands låt så har även en hel del mystik en viktig betydelse och framförallt så vävs de tre böckerna ihop och det gör att man förstår dem bättre.

Efter ha läst den här trilogin har jag blivit ett stort John Ajvide Lindqvist fan och jag ger den här boken högsta betyg just för att den är så egen i sin stil och att man får tänka på ett annat vis. Ett stort "HI!" till X och de tidigare böckerna som du kan läsa om HÄR.



4 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Vad skönt att du är bättre det är hemskt att ha ont och värktabletter gör en trött.
Jag har inte läst något av honom men har en bok i hyllan.

FREEDOMtravel sa...

Sååå skönt att höra att du mår bättre!!! Denna måste jag läsa. Har läst typ allt av honom hittills tror jag, men har varit för stressad sista året för att läsa, alls. Denna vill jag läsa! Tack för tips! Hoppas verkligen du får må bättre nu! Kramar

Pockethexan sa...

Tack vänner för era gulliga hälsningar! <3 Jag tycker verkligen att ni ska läsa John Ajvide Lindqvist för det är han värd, han är helt unik.

Kramis Pockethexan själv

sanpiseth40 sa...

nice article great post comment information thanks for sharing.
หนังออนไลน์