måndag 13 juli 2020

Recension Metallskallar



METALLSKALLAR
en roman om rock o relationer

skriven av:
Dan Nilsson


Det här är verkligen en bok för alla som älskar Heavy Metal eller som vi annars säger Hårdrock. Måste säga att de som älskar denna typ av musik är den här boken en Aha-upplevelse. För mig som till viss del gillar den här musiken och är uppvuxen under storhetstiden 1980-talet, uppskattar den också. Fast när det kommer till att name-droppa gruppnamn går jag bet, fast jag kan ju stolt säga att jag var på SAGAS konsert på Hovet 1984 och det var en skön händelse.

Det jag uppskattar mest med den här boken är det vardagliga för de olika paren och hur det är att få ihop livet med barn, jobb och fritidsintressen. För det spelar ju ingen roll om det så är att man spelar i ett band, är ute och springer, sitter framför en dator eller mekar med en bil, det är ändå vardagen man ska få att gå ihop. Det man märker med åren att det tyvärr är vänner som får stå tillbaks när livspusslets ska läggas. Nu är det just det som de här vännerna försöker att få in i sina liv igen och då med hjälp av sina gamla hårdrocksband. Det ska de ha stor cred för! 

Jag ger "Metallskallar" en hård rockig 3-a för den här boken, just för kampen om vardagen men att det för medel-metallig läsare blev det för många namn på grupper och låtar för att det ska kännas som att man hänger med. Men det är kul att någon vågar sig på att skriva en nischad bok.

Inga kommentarer: