söndag 5 juli 2020

Recension Fjärilsrummet

Nu är det Pockethexan Anni som har läst och recenserat boken Fjärilsrummet av Lucinda Riley från Bazar förlag. Författaren är känd för sin serie om de sju adopterade systrarna som letar efter sina ursprung. De böckerna har Pockehexan Malin recenserat HÄR  i min blogg. 





-"Lucinda Rileys släktdrama Fjärilsrummet är en tjock bladvändare där
varje kapitel har en ny huvudperson. Tiden skiftar också, men det är
inte alls svårt att följa med i vändningarna eftersom boken är så
lättläst med många dialoger (kanske lite väl många). Ibland tror man att
man förstår vad som ska hända, och det blir så, men ibland kommer en
vändning som är överraskande. Steg för steg byggs berättelsen om Posy
Montague och hennes vuxna söners familjer. Man får följa Posy som barn,
som studerande ung kvinna och som nära 70-åring. Som en röd tråd genom
berättelsen löper Posys stora sorg efter pappan och saknad efter mamman
som försvann utomlands i samband med pappans död. Posy fick växa upp i
farmoderns stora gods och återkommer dit när hon bildat egen familj.
Själva fjärilsrummet är beläget högt upp i en byggnad, ett låst rum dit
Posy av en slump kan kika in. Det hon ser förändrar hennes bild av
pappan inte bara en gång som barn, utan så småningom en gång till som vuxen.

Som ett sant drama finns här kärlek och svek, våld och omsorg,
missförstånd och uppklarnanden. Man vill veta hur det går, samtidigt som
känslan av en såpa växer sig stark. Bitvis är boken alldeles för
övertydlig, ibland stör jag mig på översättningen (typiskt engelska
uttryck bör inte översättas ordagrant) och den vid flera tillfällen lite
nedlåtande tonen mot äldre. Jag sträckläste den mellan kunderna i
butiken och ger den en svag 4, Hi."

//Anni

2 kommentarer:

Anni sa...

Tack kära Pockethexan för att jag fick läsa och recensera!

Pockethexan sa...

Jag säger samma sak, tack Anni för att du läst och recenserat min bok. Hoppas att det var fler läsvärda böcker i mitt bokpaket.