måndag 20 juni 2022

Recension Väninnor x 4

Jag har en sådan tur att min kära vän Anni så gärna vill recensera böcker på min blogg. Den här gången är det till och med fyra böcker som är recenserade samtidigt. Jag säger bara, håll till godo!



Recension av bokserien Väninnor;r1) Hemligheter i sommarnatten
2) Det hände en höst
3) Löften i vintertid
4) En skandal om våren

av Lisa KleypasBokförlaget Polaris

Jag fick den fjärde boken som läsexemplar från Bokförlaget Polaris utan att ha läst de tidigare. Frågade i Feelgoodfredagsgruppen på Facebook om böckerna var fristående eller om jag borde läst de första tre innan jag började med den jag fått. Svaret gjorde att jag lånade de första tre som e-böcker från biblioteket och sedan sträckläste jag alla fyra.

Böckerna handlar om fyra hårt hållna giftasvuxna kvinnor i en värld där kvinnor ska vara vackra, tysta och följsamma. Etikettregler måste följas, vader får inte visas, förkläden behövs då minsta samtal med en man kan tolkas som en stundande förlovning. Men framför allt ska en kvinna bli gift med en man med lämplig titel.

Männen å sin sida kan rumla runt på mindre rumsrena etablissemang utan att deras rykten står på spel, men om de inte har någon egen förmögenhet behöver de gifta sig till en. Ingenstans talas det om att gifta sig av kärlek.

De fyra kvinnorna finner sig alltid stå vid sidan om dansgolven, utan att bli uppbjudna. Panelhönor. En kväll börjar de prata med varandra och blir vänner. Nu ska de se till att alla blir gifta!

Jag har läst detta förut, jag har sett det på film och jag tycker nog att jag kan ana handlingen rätt bra. Lite pinsamma är böckerna till att börja med, men snart inser jag att det är riktigt roligt, oväntade vändningar får mig att skratta. Dessutom är böckerna bitvis rena tantsnusket med ganska detaljerade sexbeskrivningar. Männens kunnande i kvinnlig njutning överraskar och borde fungera som läsläxa för en del av nutidens karlar.

Så jo, visst är böckerna charmiga och roliga att läsa! Det går att variera hur kvinnor och män finner kärleken där de minst anar. En stark 3:a får de allesammans.

Inga kommentarer: