måndag 25 juli 2022

Recension En enkel till Amerika

 

Nu är det dags för Pockethexan @Anni igen. Hon har läst och recenserat en feelgoodbok, jag tycker det känns extra bra att läsa feelgood på sommaren när man ligger där och njuter i solen. Det här känns som en bok för mig, hoppas att det gör det för er med.
________________________________

Recension
En enkel till Amerika
av Marie-Louise Marc
Printz publishing
Inspirerad av hur föräldrarna träffades i 50-talets Paris har Marie-Louise Marc skrivit en historisk feelgood med värme, inlevelse och väl beskrivna miljöer.
Huvudpersonen Ingrid lämnar det lokala konditoriet i Flen för en bussresa till Paris med väninnan. De ska äta croissanter och dansa, få ett smakprov av den stora världen. Men på en jazzklubb träffar Ingrid amerikanen John och de blir båda blixtförälskade. Efter en tids brevväxlande tar Ingrid Amerikabåten till New York och sitt nya och annorlunda liv.
Vardagen i Amerika skiljer sig markant från den hon lämnat. Det är nya upplevelser på gott och ont, med nya relationer att hantera (framför allt en daltande svärmor med starka åsikter). Var detta livet hon drömt om? Var detta mannen hon föll för? Vad hände med hennes drömmar och livsglädjen? Vad ska hon nu göra?
Jag tyckte mycket om berättelsen om Ingrid och hennes öde. Hur hennes olika beslut påverkade hennes liv. Allt var så verklighetstroget och fängslande skrivet, jag engagerade mig i Ingrids känslor och tankar. Boken var en sann bladvändare som inte gick att lägga åt sidan. En riktigt bra feelgood, så betyget blir en solklar 5:a!


Petra Engvall

Inga kommentarer: