fredag 6 mars 2009

En tjej till i Akademin, Lotta Lotass vet du vem det är?

JA, nu är det dax för ännu en duktig tjej att ta plats i Svenska Akademin, Lotta Lotass heter hon.
Författaren och litteraturvetaren Lotta Lotass ersätter Sten Rudholm på stol nummer ett i Svenska Akademien. Hon tillträder formellt vid Akademiens högtidssammankomst den 20 december i år. ”Fantastiskt, hedrande, spännande”, säger Lotta Lotass till SvD.se Mer om henne kan du läsa på länken nedan: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2562015.svd
En av hennes nya böcker finns i pocketutgåva och här är ett utdrag från hennes bok "Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet" kan man läsa följande stycke:
"Jag har vita tänder. Mitt ansikte saknar särdrag och har inga utmärkande kännetecken. I samma stund som jag vänder mig och går har du glömt hur jag ser ut. Mitt ansikte kan vara allt jag vill att det skall vara. Allt det du vill se och ännu mera. Och jag tömmer mig för dig. Igen. Igen. Jag har ingen hårfärg, inga ögon, inga läppar. Jag har vita tänder."
De ansiktslösa replikerna i Lotta Lotass nya roman Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet vittnar om en dolda agenda, mönster ingen kan tolka, drifter ingen kan förstå. Här väljs offer enligt en logik synlig endast för jägarna själva. Romanen har givit dem namn: Clownen, Kaninen, Aposteln och Odjuret. Utifrån autentiska fall har Lotta Lotass på sitt omisskännliga vis skapat en seriemördarnas kör. Det har blivit en skakande bok om människor som lever i en förvriden fantasi och styrs av ett begär oförklarligt för alla.
Delar av text från http://www.adlibris.com/ samt bokomslag. Bilden på Lotta Lotass själv kommer i från en artikel i http://www.kvp.se/


Ha en fin Fredagskväll och Trevlig helg önksar Hexan sina läsare!

10 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Den boken verkar spännande!
Ha en bra helg
Camilla

LillaFlisan sa...

Tusen tack för din kommentar, den gjorde mig jätteglad!

(Det känns ju som om jag känner dig en liten aning eftersom ju din eminente Peter ofta så kärleksfullt beskriver dig. Jag har ju dessutom smugit runt här inne på din blogg och läst dina boktips/recensioner ibland)

Vilket härligt inlägg du skrev om Stieg Larsson! Jag älskar hans böcker och kände faktiskt en fysisk sorg när jag läst klart den sista boken. Jag fick nämligen den första boken förra jullovet och började läsa den. (Sen sträckläste jag den bokstavligt talat, så min tålmodiga man fick ge sig av till coopforum klockan 8 på kvällen för att köpa del två och tre!)
Jag tror också att jag gillade böckerna så mycket just för Lisbet Salanders medverkan. Det var ju henne jag ville läsa om!

Tänk så bra att unga killar tar till sig och framför allt LÄSER böcker!
Men här kommer ju miljön in ;-) Forskning har pekat på att barn till föräldrar som läser mycket själva läser betydligt mer än barn till föräldrar som inte läser skönlitteratur.
Och barn som läser mycket har också lättare att skapa sig inre bilder och i och med detta, lättare till abstrakt tänkande.....

Stor kram till dig!!

Flisan

RANA sa...

Hallå lilla söta hexan!! Det här var kul!

Den där oumberliga människan skriver ju så rart och vackert om dig, att man onekligen blir nyfiken på om hon finns på riktigt.

Så tack för din påhälsning och HEJ du pockethexa.

Ja, jag älskar att läsa en bra bok - när jag nu får tid. Jag har alltid varit kräsen (inte snobbigt, jag menar bara att jag aldrig skulle läsa en bok som jag tycker är halvbra) och nu under småbarnsåren (= tidsbrist) har jag blivit ruskigt kräsen. :-)

Har inte läst nånting av Lotass - verkar absolut värt att kolla upp.

Så tack för tipset och kram till dig!

Rana

RANA sa...

PS. Jag länkar också! :-)

Camilla Alvén sa...

Hej!
Bara för din skull ska jag åka tillbaka till Asplunds hus och fotografera mer men jag väntar till en solig dag. Tänkte få med hela huset och även några detaljer från insidan så håll utkik!
Ha det bra
Camilla

Tea Lady sa...

Hej kära Hexa!

Jag får återgälda hälsningen till Dig på vår dag!

Den enda som grattade mig idag (förutom du då) var min lille 9-årige son. Han är tydligen väldresserad.

Kram,
Lena

annalarssonphotography sa...

Jag hittade in till dig via Rana!

Och blev genast intresserad av Lotass. Jag läser mycket och behöver litterär stimulans - jag är glad att jag hittat hit! :)

Sov så gott!
Anna

Ingela la la sa...

Nu är tävlingen avgjord ;-)

Kram Ingela

thebromanders sa...

Verkar intressant!

Tea Lady sa...

Hej Kompis!
Grattis till vinsten!!

Hörde att det var pocketgala ikväll - spännande värre....

Kram,
Tephrossa