lördag 6 juni 2009

Hjärtekrossaren har redan fått en ny läsare, läs nya recensionen här!

Tidigare i veckan skrev jag om Julia Garwoods bok "Hjärtekrossaren" som är en av "Pockethexorna på utflykt"-s böcker, alltså den här bloggens bokklubb. Jag lägger ut mina pocketar märkta med "Hexmärken" på olika ställen, ger dem till vänner eller skickar dem till läsare runt i Sverige som har beställt en "Pockethexorna på utflykt"-pocket" så att de också kan kalla sig för en sann "Pockethexa".
"Whynja" i Linköping var en av er som beställde en pocket att recensera (se inlägg från 2/6) och efteråt så la hon den i Linköpings Hälsouniversitets biblioteket och där hittade Vaileth den.

Här kommer nu hennes recension och hennes berättelse om hur det gick till när hon blev en "Pockethexa":
-"Jag hittade boken på ett bokbord på biblioteket på Hälsouniversitetet i Linköping. Man skriver endast en handskriven lapp då man lånar, då pocketböckerna endast är pliktexemplar från förlagen. Och den underbara personalen tycker att vi studenter kan läsa annat än bara facklitteratur, så de ordnade ett lånesystem för pocketböcker. När jag kom hem och läste boken insåg jag att den inte var stämplad med bibliotekets stämpel och två märkliga lappar fanns där på och i boken. Jag pratade med en bibliotikarie som blev så förvånad över boken och sedan kollade jag webadressen...:) Gissa om vi fick oss ett gott skratt hon och jag!

Kul idé, ett bra initiativ.

Nu till recensionen av Julia Garwoods "Hjärtekrossaren":
Boken var mycket spännande och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Man kommer människorna nära och de beskrivs på ett komiskt sätt och den lilla stadens mentalitet fångas väl. Intressant är syskonens olika vägar i livet efter föräldrarnas död och omsorgen som brodern har om sin syster. På några få ställen kan dialogen halta en aning, men boken räddas av den intensiva handlingen, och växlingen i miljön och av de olika personer som finns med. Vissa scener är riktigt obehagliga, men det gör också att man förstår agentens tankar bättre. De sista sidorna handlar om ett möte mellan de älskande igen och det får boken att tappa fart och stilen bryts, men det funkar hyggligt. Kärleken är en komplicerad historia för de flesta av oss och man kan ha medkänsla med huvudpersonerna som svikits och nu vågar satsa igen. En lite hårdkokt thriller med kvinnlig touch!"

Till alla som vill läsa den här pocketen och är i närheten av Linköping så är det bara att hämta den HÄR -"på ett bord vid en soffgrupp där det ligger gratisbiljetter till klubbar och andra evenemang för studenter" i Hälsouniversitetets bibliotek.

Tack alla "Pockethexor" för att ni e me o gör den här bloggen möjlig och så får ni ha en trevlig blåguldag idag och heja fram både kung o landslag! För jag tillhör den här kluva sorten som firade både igår o idag och hur det än går i matchen på Råsunda ikväll så e ja en vinnare, fördelen med att vara halvdansk! Kramis till ALLA från Hexan själv!

Inga kommentarer: