tisdag 30 juni 2009

Inger Frimanssons "Ligga som ett O"


Hur gör ni när ni ska välja vilken bok ni vill läsa?
  • Tar ni den som kritikerna säger att den här SKA man läsa?
  • eller den som ser snyggast ut på omslaget?
  • eller kanske den som ni har fått en av någon som säger;
    -"Du bara måste läsa den här!"?
  • eller har ni era favoritförfattare som ni läser allt av?
  • eller går ni runt i butiken/biblioteket och läser på baksidan av böckerna tills ni fastnar ni för någon?
Så gör inte jag, alltså läser på baksidan av böckerna, för jag tycker att får man reda på så mycket att det förstör handlingen i boken.

Men då kan det hända det som nu hände när jag skulle läsa den här super spännande DECKAREN "Ligga som ett O" av den kända deckarförfattarinnan Inger Frimansson att det inte alls är någon deckare, utan är en självbiografi!
Jag hade sparat den här pocketen tills jag var riktigt sugen på att läsa en svensk deckare, så nu när solen har värmt så härligt den här veckan har jag legat i min kära solstol och läst hennes bok.
Det tog mer än halva boken om den grubblande flickan som växer upp i Jönköping på 1950-talet och som är livrädd för att "Döden Långrock" skulle se till att "varje familj får sin beskärda del" innan jag började förstå att det här var nog inte någon deckare utan en underbar berättelse om livet och om att växa upp under en tid som jag själv inte har varit med om. Men hon skriver så levande att det inte alls är svårt att för stå hur livet som tonåring var innan det fanns TV o datorer. När man nu själv har en 15-åring så är det ännu mer påtagligt med alla kriser som "den rätte" ställer till och man minns själv sin tonårstid även om den nu var på 1980-talet så är det ändå mycket som är likt det som det är i Inger Frimanssons "Ligga som ett O"...

5 kommentarer:

Suzan sa...

väljer bok efter om jag hört eller sett ngt på tv/av bekant men också för omslaget.

Pia sa...

Jag väljer mina favoritförfattare eller så läser jag på baksidan för att se om det tilltalar mig.

Det som kan göra mig avig är om massor av människor pratar varmt om en bok.. "du MÅSTE läsa den".. Nä, böcker "i ropet" tilltalar inte mig.. Ofta läser jag de böckerna flera år efteråt!! :o)

Camilla Alvén sa...

Hej Hexan!
Jag har en del favoritförfattare som jag läser allt av.
Ibland läser jag på baksidan eller så väljer jag en bok som fått bra kritik i tidningen eller som någon tipsat om. Försöker också att plocka in de som fått Nobels litteraturpris.
Nu tar jag ledigt från bloggandet några dagar
Hoppas att ni alla har det bra
Kram

Anne-Lie sa...

Jag är en allätare - läser det som någon rekommenderar, plockar hej vilt på biblioteket, lånar pocketböcker av mina vänner... alltid en bok på G! Nu läser jag Hennes mjukaste röst av Bengt Ohlsson.

Anne-Lie sa...

Självklart ska jag skriva lite om boken jag nu läser men jag har inte kommit så långt ännu;-))
Boken heter "Hennes mjukaste röst" av Bengt Ohlsson. Kollade nyss på Wikipedia och Bengt och jag är årsbarn;-)) Han är författare och krönikör - nog om det!

Boken handlar om en kvinna som varit med i en bilolycka när hon i ett desperat försök försökte köra ikapp sin man som lämnat henne för en annan. Det verkar som om hon verkligen haft änglavakt! Hon har två vuxna barn (ej med mannen i fråga) som hon tycks ha rätt dålig kontakt med men som hon nu vill ställa tillrätta. Ja så långt har jag hunnit!

Efter denna boken har jag fem andra som väntar på att få underhålla mig;-)) Jag är en riktig bokmal!!!