onsdag 2 september 2009

Semesterläsning= Mari Jungstedt

Livet i en husbil

Vad gör man när man:
-mil efter mil åker husbil med 2 st fnittriga 15-åringar?
-löst alla kryss och Sudokun man orkar?
-ätit upp ungarnas Dumlekola fast man inte får?
-läst alla skvallertidningar som de där resekamraterna köpt och fått tips om hur man ska får hum-humlivet att fungera under semestern (i tidningar för 15-åringar?)


Jo, man letar i alla skåp och hyllor efter något läsvärt och vad är det då man hittar om inte Mari Jungstedts pocket "I denna ljuva sommartid".
Det var den då 14-åriga dottern som tog med sig den på förra årets husbilsresa och den gick igenom Europa ner till Medelhavet och Saint Tropez (se mitt inlägg från 25/11-08).


Här kommer ett säkert lästips för ALLA i familjen!!!

...som vill läsa om spänning, kärlek och om livet på Gotland. Då är journalisten Mari Jungstedts lättlästa kriminalromaner om poliserna Karin Jacobsson o Anders Knutas, SVT reportern Johan Berg och lärarinnan Emma Winarve någonting för er. Böckerna är en härlig blandling av en hyllning till Gotland och alla kulturskatter samtidigt som de är fullproppade med riktigt grym thriller spänning och till sist den flödande kärleken mellan tv-reportern och lärarinnan.

Men ni får skynda er om ni vill läsa dem innan de kommer på TV, för söndagen den 13 september börjar TV4 visa en tysk tv-serien "Kommissarien och havet" som bygger på hennes första böcker.

Bland de svenska skådespelarna finns bland andra Per Morberg, Inger Nilsson, Ola Rapace men de tyska skådespelarna är dubbade till svenska.

Klicka på bilden om du vill läsa mer om tv-serien.

5 kommentarer:

ElinsPhoto sa...

Jag tycker också om Mari Jungstedts böcker, det var min kära mamma som prackade på mig en bok och sen blev jag fast.
Vad roligt, jag hoppas att stearinet snart smälter under veken ;)

Anneli sa...

gillar verkligen hennes böcker...har läst dem alla...
min käre "The Man" har nästan aldrig läst, men började med dessa böcker för något år sen och är nu fast i bokmalsnästet***

K
Annelie

Marie//Tekla Maräng sa...

Oj jag slukar fullkomligt dom böckerna och tack för ditt tips om att den börjar snart som tv-serie.
Hähä jag är 70% boknörd, men å andra sidan så har jag inga högtalare till min dator så jag fick trycka på må få vid den frågan.
Lägger till mid som följare hos dig.
Ha det gott:)

Fru Pusselbit sa...

Har aldrig läst dem, men ser fram emot tv-serien!

Önskar dig en underbart härlig fredag! =)

Camilla Alvén sa...

Hej!
Tittar in för att önska dig och familjen en skön helg.
Kram