måndag 5 oktober 2009

"Ny" bok av feministgudinnan


Nu kommer den, den första av Simone de Beauvoirs böcker på svenska!
(dock inte ännu i pocket).

Varför ska man bry sig om att en författarinna som var född 1908 och har varit död i 23 år och först nu kommer ut med det som skulle ha varit hennes debutroman?

Jo just för att författarinnan heter Simone de Beauvoir och är en av femenismens urmödrar!

Hennes mest kända bok är "Det andra könet" och det är därifrån som det kända citatet "en föds inte till kvinna, en blir det" kommer.

Alltså att tjejer föds inte till att sitta still och se söta ut i sina rosa kläder, utan det är samhällets förväntningar och vi vuxna som formar det lilla barnet till att göra det!

Därför är det viktig att läsa hennes, var det verkar, kontroversa debutroman som det alltså tog 56 år innan vi fick läsa den på svenska.

Boken handlar om hennes och makens liv och hur de bodde och levde tillsammans med en 10 yngre kvinna. Låter det inte som ett upplägg ur vilken dokusåpa som helst men o så förbjudet om det har hänt i verkligheten och då av en som var född 1908! <;}



Vill du veta mer om Simone och hennes bok "Den inbjudna" kan du läsa SvD-s artikel eller om du vill veta mer om henne själv kan du läsa NE eller Wikipedia artiklar.

4 kommentarer:

Petra sa...

Har bara läst Det andra könet och den gillade jag jättemycket. Fick verkligen upp ögonen!

Den här boken verkar också intressant.

Marie//Tekla Maräng sa...

Har också läst Det andra könet som jag tyckte mycket om så denna skall absolut stoppas in i läsbara listan. Tack för tipset.

Här kommer en ny bokbetraktelse av mig.

En plats i solen av Liza Marklund

Annika får i uppdrag att åka ner till Marbella och skriva om morden. Under protest åker hon ner, för att få höra mer om den svenska familj som har hittas mördad i sitt hem på Costa del Sol i södra Spanien - alla utom den 16-åriga dottern, som är spårlöst försvunnen.



I den heta värmen dras Annika in i ett ödesdigert spel om kokain, penningtvätt och vedergällningar som innefattar flera generationer. Hennes sökande efter den försvunna 16-åriga flickan för henne slutligen bort från Europa...


Citat: En plats i solen är en brett upplagd kriminalroman som spänner över 70 år, från Nazityskland och bonde-Sörmland på 1950-talet till Stockholm, Malaga och Marocko i vår tid. Det handlar om vad människor är beredda att göra för att få just en plats i solen, en position på samhällets gräddhylla.

En deckare med klart driv som får en att vilja läsa allt i ett sträck. Jag ger klart ett HI till.

Du kanske redan har skrivit om den för i ärlighetens namn så har jag inte lus läst din blogg men ögnat har jag gjort.
Kramar:)

AkH sa...

Hej, tack för tipset!
Ha en skön vecka!
Anna-Karin
livetharochnu-akh

Bokmalen sa...

Jag har inte läst något av henne. Låter intressant å jag blir sugen på att läsa denna boken... Får se när det blir av!?? Jag lägger den i min "att läsa-lista".
Tack för kommentaren, det är intressant det som kommer fram, hade inte väntat mig dom svaren. ;)
Kramen, Maria