tisdag 20 oktober 2009

Orkar man med en Kurt Wallander till ?

Hur gör ni på söndags kvällarna vid niotiden? Har ni knäppt över till TV4 o kikat på ännu en omgång med kommissarie Kurt Wallander? Nu är det den engelska varianten som visas på TV, men ni har kanske tröttnat på att hålla reda på vem som är vem nu när det är den fjärde omgången av samma serie som visas?
Här kommer nu en uppräkning av de olika skådespelarna som har spelat Kurt, håll till godo!

Kurt Wallander Nr 1
av Rolf Lassgård
Kurt Wallander Nr 2
av
Lennart Jähkel Kurt Wallander Nr 3
av Krister Henriksson
Kurt Wallander Nr 4
av Kenneth Branagh

Är ni som jag att ni har läst Henning Mankells böcker om kommissarie Kurt Wallander när de kom ut under 90-talet? För då väntade man med spänning på när nästa pocket skulle komma ut och vad den skulle handla om. Det brukade ju vara det som var nytt och speciellt för tiden som tex. när "Hundarna i Riga" som kom ut 1992 och muren nyss hade fallit och det stora osårbar Sovjetunionen föll sönder i "nya" okända länder.
Eller som när "Brandvägg" ("Firewall" sönd. 18/10-es film) kom ut 1998 och det var något som vi vanligt dödliga hade hört talas om rörde datavärlden, men inte som idag när den där #¤"! -brandväggsikonen ploppar upp hela tiden och vill bli uppdaterad.
Därför tycker jag att du i lugn och ro läser Henning Mankells böcker om polisen i Ystad och ser det som ett tidsdokument över 1990-talet!
Kramis o lästips från Pockethexan själv! <;D

7 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Har inte läst så många av Mankell men du har jag rekommenderat Anna Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam" - en superbra bok som du bara MÅSTE läsa om du inte gjort det;-))

Marie//Tekla Maräng sa...

Har ställt mig samma fråga i söndags kväll och då blev det så att jag avstod, fast i ärlighetens namn så beror det mest på tv 4 reklam och nyhets pausar som gör mig galen.
Kramisar

Pst jag lovar att hålla amaryllis grejen hemlig

Annika sa...

Jag måste faktiskt säga att jag tycker att den engelska versionen av Wallander är den klart bästa.

Britterna kan verkligen det här med film!

Carpe Diem. sa...

Hej!
har faktiskt inte läst böckerna, men sett en del på tv. OCH en del av skådisarna har jag inte stått ut med att se...men det är ju en smaksak.
Har spelat in dom som är på 4:an, för att spara till senare tillfälle, när det inte finns nått att se.

Jo jag känner igen det där " Måste gå och ta en tabl" =D Jag får en enveten huvudvärk av att sitta vid datorn, och tur är väl det, annars skulle jag växa fast! Men man blir less på värken ibland... Skoven kommer ofta väldigt olämpligt, ska på 80-års kalas idag. Ibland tror jag kroppen protesterar på rent pinkiv!!

Nä nu ska jag vila så jag orkar äta smörgåstårta och vara trevlig!
Kram

Anni sa...

Har inte läst böckerna och inte sett filmerna - MEN är väldigt svag för Kenneth Branagh, så NU spelar jag in ;-)

Angelica sa...

Hej! Jag måste väl säga att jag både läst och sett de flesta filmerna. Böckerna är väl läsvärda och jag tycker om filmerna också. Ingenting slår att läsa en bok, men ibland är det ljuvligt att tita på en riktigt bra film! Min absoluta favorit är absolut Rolf Lassgård. Han har pondus, den där store starke karln ;D Inget fel på de andra skådespelarna heller, men för mig passar definitivt Rolf som Kurt, som handen i handsken!

Kramisar

Angelica

Anna of Dallas sa...

Eftersom du refererade till ditt gamla inlägg hos mig så har jag läst det nu. Jag hade inte sett de svenska filmerna och inte läst böckerna heller för den delen. Morhar läst dem och sagt åt mig att göra det, men det har inte blivit av. Jag har nu två böcker, varav den ena var just den som visades på TV, men jag kommer att köpa på mig fler. Dottern går ofta på bokloppisar nu i Lund och hon letar böcker åt mig.
När man tittar på bilderna på Kurt så tycker jag att Lassgård och Branagh påminner om varandra.