fredag 27 augusti 2010

Hexsönernas boktips

Jag har begåvats med två stycken läsande söner som är 21 och 18 år och de har helt olika läs intresse och här kommer nu deras boktips från i somras!

Det börjar som vanligt med barn som växte upp på 1990-talet att de båda två började läsa
J.K. Rowlings "Harry Potter" böcker och medans äldsta sonen tappade intresse halvvägs fortsatte mellansonen läsa ALLT i science fiction och har nu kommit fram till Steven Kings serie "Det mörka tornet" och sommarens bok blev bok nr. 6 "Sången om Susannah".


Om du vill hitta ALLT i Sf så kan du göra som vi har gjort under åren när det är dags för födelsedagar el. jul besöka Science Fiction butiken på Västerlånggatan 48 i Stockholm eller gå in på deras hemsida.
Det här har de och berätta om boken:

-"Susannah Dean har flyttats genom en magisk dörr från Calla Bryn Sturgis till New York 1999. "Demonmodern" som har besatt Susannah har bara en sak i tankarna: att framföda "barnet" på en bestämd plats på Manhattan. Var förlossningen ska ske vet en av demonens hantlangare, Röda kungen. Fader Callahan, Jake och Oy följer efter den havande. Om demonmodern får som hon vill kommer Svarta tornet att förstöras i alla världar. I hasorna på våra hjältar följer gangstern Enrico Balazar och hans gäng. Näst sista delen i serien, med en garanterat dramatisk cliffhanger på sista sidorna."

Titlarna i Steven Kings serie Det mörka tornet är:
Del 1: Revolvermannen (The gunslinger)
Del 2: De tre blir dragna (The drawing of the three)
Del 3: De öde landen (The waste lands)
Del 4: Magiker och glas (Wizard and glass)
Del 5: Vargarna i Calla (Wolves of the Calla)
Del 6: Sången om Susannah (Song of Susannah)
Del 7: Det mörka tornet (The dark tower)


Äldste sonens läsintresse gick via Harry Potter över till främst deckare där Stieg Larssons "Millennium-serien" var den populäraste för att sen nästan uteslutande gå över till att läsa främst engelska musiktidningar med tillhörande noter. Men till 21-års dagen fick han uppslagsverket "1001 album du måste höra innan du dör" och det blev en succé som slutade med att han "tankade" in mor o fars alla 80-tals CDn in i sin dator och sen kan han mer om vår musik än vi kan.











Men till semester hittade han en pocketen "Welcome to the jungle" av Stephen Davis och nu kunde han läsa allt om sina egna favoriter Guns N´roses och få en förklaring till varför de splittrades.
Sonen hälsar också att "Slash" nog är värdens bästa gitarrist (fast jag tycker att det finns en annan som också är vääääldigt bra på gitarr!!!)

6 kommentarer:

caja sa...

Hej på dig!
Även jag har en bokslukande son, 11 år gammal. Jag hoppas att det håller i sig....Härligt att läsa om dina/era bokmalar till söner!

Tyvärr har jag inte energi att koncentrera mig på läsandet så mycket som man behöver för att ha behållning av det, jag hoppas att jag kommer dithän igen. Numera blir allt ett enda blurr och den röda tråden delas upp i en massa småbitar som inte går att knyta ihop...trist men sant. Hahaha, jag diskuterade faktiskt just detta med min kurator i onsdags och vi kom överens om att jag ska så småningom börja med att läsa de böcker som det står LL på...Då kanske det kan fastna något innan för pannbenet.
Skön helg och må väl/c

Anni sa...

Aha - här är det fantasy som gäller för grabbarna, ingen sf alls...

Själv minns jag alla Ray Bradbury jag läste som ung/yngre - undrar hur de håller idag?

Sf-bokhandeln går jag ofta in i, speciellt när jag ställt ut alldeles i närheten ;-)

caja sa...

Vilken härligt tokig make du har, jag hoppas att han roar dig lika mycket som oss läsare ;-D
Må väl/caja

tankar från mitt fönster sa...

Kul at få reda på vad pojkar gilar i den åldern. Nu fick jag tips till mitt barnbarn 16. Själv läser jag allt möjligt, fast just nu lättare böcker som Den Dubbbla tystnaden, Marie Jungstedt, inte speciellt bra, men jag haralltid pocketböcker med mig på bussen.
Jag bor i Sollentuna och åker ofta buss.
Ha en bra dag!

Caja: sa...

Hej och tack för dina värmande ord ;-) Det ska bli mycket mycket skönt att komma ner till värmen, jag märkte det i somras då det var så otroligt varmt hur bra min kropp mådde då...som du säger mindre extramorfin och faktiskt kunde jag trappa ner lite på långtidsmorfinet med och det var härligt! Tråkigt att höra att ingen vill sponsra så att du/ni kan åka ner. Jag lovar att njuta och ha KUL Pockethexan, ska försöka blogga så ofta jag kan.
Må väl/caja

Emmas Bokhylla sa...

Jag var ocksa helt galen i fantasy mellan 12-18, och jag laser det fortfarande ibland, men inte riktigt samma bocker som da. Men det ar en underbar genre!