onsdag 13 mars 2013

Pockethexan på pocketfest

...det kan ju inte bli annat än succé!

Det var Forma Books pocketförlag Ponto Pocket som var värdar för festen. Vi fick först ta för oss av det goda smörgåsbordet av plockmat. När vi satt på våra platser med våra vinglas var det dags för att få att lyssna på författarna som ska komma ut som pocketböcker nu i mars.

Först ut att berätta om sin bok var Marcus Birro som nu kommer ut med sina memoarer som pocket. "Släng alla kartor" memoarer mitt i livet 1992-2012.

Det var en kort men in intensiv intervju med Marcus för han hade tyvärr ett tåg att passa så jag hann inte få min bok signerad. Det han berättade om sin bok kan man sammanfatta med orden som står bak på hans bok -"en halsbrytande resa från galenskap och ungdomlig frenesi, ner i djupet och ut igen." Det han väldigt gärna ville ha med under sina minuter i talastolen var att han vunnit i "På spåret" och i "Let´s dance". Nu vet jag inte om det stämmer eftersom jag inte brukar kika på de programmen, men ni kanske vet om det är sant eller inte!


 ---------



Nästa författare som också hade lite bråttom var Simona Ahrnstedt som behövde komma hem till barnen, men jag hann få min bok signerad!
Det är alltså hennes andra romance bok "Betvingade" som nu kommer ut som pocket. HÄR har jag berättat om den tidigare.
Hennes intervju gick snabbt över till att hamna om den sista delen av hennes trilogi genren historisk romance för den kommer ut nu i juni på Damm förlag. "De betvingade" heter den och frågorna efter det är vad som kommer nu när det här thrillern är klar och där kan Simona nu avslöja att hon har skrivit ett avtal med Damms förlag om att skriva en nutids romance.
För er som vill veta mer om Simona är välkomna in på hennes blogg HÄR där ni även kan hitta länken till Camilla Thullin klänningen som hon har på sig...nu måste det bli en till mig också!
                              -----------------

Thomas Eriksons andra bok "Illdåd" kommer också ut som pocket och har ni inte läst hans böcker personvetaren (som även författaren är) Alex King då kan jag varmt rekomendera dem. Speciellt den här för vi som har tonårsdöttar berör det här extra mycket för det handlar nämligen om det aktuella ämnet, gruppvåldtäkt.
                       ---------------
Ibland blir man riktigt glatt
överraskad när man träffar på en bok som man bara VILL läsa för man har blivit kär. Så var det när Fredrik Kullberg började berätta om sin bok "Sveriges 100 märkligaste sevärdheter". När han berättar om sevärdhet nr. 6 är det bara att hålla med! För där har man byggt om världens längsta linbana till en restaurang. Den byggdes åt Boliden under andra världskriget för att frakta malm från gruvan till smältverket vid kusten. 

Nu kan man åka samma sträcka som malmen men nu är det en restaurang med garanterade fönsterbord.
Vi har faktiskt varit och sett en av hans märkligheter, närmare bestämt nr. 52. Ni som har sett "Percy tårarvet vad jag pratar om...

  --------------

Vi fick även träffa författaren till de "käcka" citaten på bokpåsarna Jonas Cramby. De är nämligen tagna ur hans bok "Mandomsprovet" som verkade vara frågeställaren Mettes favoritförfattare för nu blev det mycket fniss och -"ja, så tycker jag också kommentarer".Han berättade att han skrev boken som en tankeställare till sig själv när hans flickvän kom med den då för honom absurda frågan om de inte kunde köpa sig en egen lägenhet i stället för att bo i övergivna lokaler för hon hade även en önskan om att de skulle skaffa barn.
Och om ni vill veta vad män i övre 30-årsåldern går och tänker på att de måste kunna få göra för att få vara en fri man ska man läsa Mandomsprovet för där testar han det mest som han trodde en riktig man skulle vilja göra som att springa ett marathon eller bestiga berg fast han aldrig tidigare brytt sig om fysik aktivitet. Han avslutade dock med att erkänna att han nu var klar med det där och nu var en lycklig småbarns far boendes i en bostadsrätt som han och flickvännen köpt. Så nästa bok är nog en handbok om hur man blir en bra hemmapappa om man ska tro hur han sken upp när han fick berätta det.
------------------

De två sista författarinnorna var ganska lika i sättet förutom att de skrev om två helt olika ämnen. En om allt man vill veta om kokkonsten och en om att ha häst som vuxen. De var helt klart två kvinnor som brann för sin sak och deras högsta önskan att få förmedla det till andra. Jag måste nog säga att jag blev inspirerad både av Lisa Förare Winbladhs bok "Matmolekyler" och Pia Hagmars "Du och jag och vi".

Jag vill tack Forma Books för en härlig kväll och alla de böcker vi fick med oss hem och så kan jag bara säga att det kan löna sig att kika in hos mig om någon dag för det kan komma upp något spännande hos mig som ni nog inte vill missa....en BOKTÄVLING!!!

3 kommentarer:

Elle sa...

Verkar vara en hel del intressanta böcker. Synd bara att författarna verkade vara lite stressade.
Själv har jag just varit i stan och hittat ett par begagnade böcker som jag ska lägga till i mitt "att-läsa-lager" i bokhyllan. Jag betalade hela 1,80 Euro för fyra pocketar. Det du!
De ska bara dammas av lite, sen är de nästan som nya.
Vädret och hälsan bjuder in till att lägga sig i sängen och läsa lite. Ute snö och öroninflammationen vill inte försvinna.
Önskar dig en fortsatt skön vecka!
Kram Elle

Anni sa...

Du skriver ju så att man vill läsa nästan allt - jag som (hum hum) inte ens läst de böcker jag redan fått ... Men den där Kullbergs bok kan jag ju ge till någon i familjen så finns den kvar - den vill jag läsa!

Nu ska jag gå ut och kolla temperaturen på glasugnen!

Eli sa...

Hehe, ja det är sant ;) Jag behöver nog ett brake från det mesta, har massor att göra i plugget och andra tråkigare saker att ta itu med. Annars hade jag nog självklart gått!

Åh, vad roligt (eller kanske inte...?) Du får hälsa grattis i alla fall!

Jag har också blivit inbjuden till en hel del bokevent och jag hade JÄTTEGÄRNA kommit ner till huvudstaden och varit stolbärare, det är väl bara tid och pengar som spelar in tyvärr.. Jag är ju student ett år till ;)

Hoppas du har det bra annars! Kram!