söndag 20 december 2015

Nu har jag läst min första Jojo Moyes bok

Det verkar som om alla har läst henne böcker utom jag, även fast jag var och såg henne när hon föreläste på "Books and Dreams" event. Därför blev jag extra glad när jag på Bokmässan fick hennes bok "Livet efter dig" av Printz publishing. 


Jag vet inte om det är för att jag själv är handikappad och kan känna igen mig i många händelser som den totalförlamade och rullstolsbundna huvudpersonen råkar ut för även om jag  inte åker rullstol utan är hänvisad till mitt gåbord och min solstol som är mina handikapphjälpmedel när jag är ute i verkligheten. För det första är blickarna de samma som om jag var en attraktion på ett nöjespark eller ett djur på zoo.


Jojo Moyes bok "Livet efter dig" är en sådan där bok som griper tag i en redan i prologen och släpper aldrig taget. Det är få böcker som är så starka, jag blev verkligen glatt överraskad!

Boken handlar om att den atletiska A-personligheten och framgångsrika
aktiemäklare med toppjobb i London, Will Traynor som råkar ut för en motorcykelolycka som gör honom totalförlamad förutom några fingrar som han kan röra lite grann. Han är helt beroende av personliga assistenter för sitt dagliga underhåll men även för att få sällskap och underhållning. 
Hans föräldrar anställer Lou Clark som är en av tjejerna i byn som precis har blivit uppsagd i från sitt jobb i byns kafé. Hon kan inte tacka nej till arbetet som Wills sällskapsdam för hon behöver pengarna för att kunna försörja sig och sin familj. Hans föräldrar hoppas att Lou ska kunna ändra Will så han får tillbaks livsglädjen och inte genomför sina planer på att åka till självmordskliniken i Schweiz.
Lou märker väldigt snabbt att hennes nya kund inte alls är lika lättpratad som hennes kafékunder var där hon var en populär servitris. Nu får hon inte ens svar på sina enklaste frågor som -Vill du ha en kopp te? 
Men efter en tid börjar det hända saker i mellan dem och fastän Lou gör en del missar i sina försök att göra Wills liv mer innehålls rikt väcker hon ändå hans intresse. När han kommer hem till hennes familj på hennes födelsedagsmiddag blir det en stor sak för hennes föräldrar och det är inte för att han kommer i en permobil utan för att han är hennes chef och tillhör det fina folket.
Förhållandet mellan Lou och Will växer och kärleken börjar spira i mellan de två.

Det här är en bok med flera handlingar den och det växlar mellan skratt och gråt men även kärlek som spirar. Jag blev verkligen kär i den här boken så den får ett stort HI! av mig (=5-a).

Nu längtar jag efter att få läsa fortsättningen och den heter "Arvet efter dig". Den kom ut nu under hösten på Printz publishing och om jag får säga det är det en perfekt julklapp som säkert många önskar sig!



1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Jag läste den under vår resa i somras. Var inte jätteförtjust i Jojo Moyes sätt att skriva, men blev ändå gripen av just den här boken! Sen läste jag en annan av henne, den gillade jag inte...