onsdag 30 december 2015

Ung i ghettot en positiv upplevelse trots ämnet




Nu har jag läst ut David Safiers bok "Ung i ghettot" på Bazar förlag som är en bok för ungavuxna. Fast det här är en sådan där bok som passar alla åldrar, eftersom den beskriver en så viktig del av vår historia.
Det var faktiskt en positiv upplevelse att få läsa om något jag inte kände till hur man under andra världskriget levde i  Warzawas ghetto, det avspärrade område som var tilldelat judarna i Polen. De fick själva mura Jag har förstått att de levde i misär och förnedring men inte hur de bedrev smuggling, handel, teater, illegala skolor och barnhem för att göra livet lite mer uthärdligt.


Boken handlar om 16-åriga Mira som efter sin fars självmord gör allt för att hon, hennes mor och den några år yngre systern ska få något att äta. Hon har upptäckt att om hon tar på sig sin finklänning från före kriget och trixar sig genom hålet i muren runt begravningsplatsen kan hon relativt ostört gå igenom den polska delen av marknaden som var totalt förbuden för judar att vara  vistas  i. Det är tack vare Miras blåa ögon hon har fått i arv av sin morfar. Fast när det börjar gå rykten om att alla judar ska utrymmas och skickas till koncentrationsläger för utrotning går hon med i motståndsrörelsen. De lyckas att stå emot SS-styrkornas anfal l i hela 28 dagar.


28 dagar.
För att leva ett helt liv.
För att finna kärleken.
För att bli en legend. 


Kära läsare,
Denna bok är till mina barn, men på ett sätt även till mina morföräldrar, varav en dog i Buchenwald och den andra i Lodz-ghettot. Målet med boken är att bygga en bro mellan generationerna. Jag hoppas också kunna nå människor som vanligtvis inte skulle läsa en bok om Förintelsen. Det är därför Ung i ghettot använder sig av formatet spänningsroman. Oavsett vidrigheterna som hände vill jag ändå att människor ska vilja läsa boken.
Men framför allt är Ung i ghettot en bok som inte bara handlar om det förflutna, utan även om oss. Och dessa eviga, universella frågor som vi alla brottas med: Vad skulle du göra för att överleva? Skulle du offra ditt liv för andra eller offra andra för att rädda ditt liv? I korthet: vilken slags människa vill du vara?
– David Safier 


Inga kommentarer: