söndag 6 mars 2016

Skuggans spel av Lars Rambe

Nu har jag äntligen läst klart min första bok av Lars Rambe "Skuggornas spel",  det är hans andra bok i Strängnässerien. Lars har jag träffat många gånger under mina år som bokbloggare fast det är först nu som det har blivit av att jag har läst en av hans böcker. 


Men jag har både varit på olika event med hans förlag Hoi och jag har varit förbi deras monter på Bokmässan. HÄR kan du läsa om några av böckerna från det förlaget plus att det finns länkar till fler författare.


Bland de första träffarna var när jag mötte Lars på bokeventet i Sturebiblioteket på Grev Turegatan.  Där läste han ur sin bok "Kvinnorna i sjön". Med på det eventet var även Susanne Boll och Pernilla Alm. Det roliga är att de alla tre tillhör idag samma bokförlag och det är självklart Hoi.


"Skuggans spel" blev verkligen en positiv läsupplevelse för mig. Det ett bra driv i berättelsen för boken är en sådan som när man har börjat läsa den kan man inte lägga ifrån sig den förrän man har läst klart boken. Den innehåller bankrån, flykt från fängelse, biljakter och mord. Sedan får man även följa olika personers kärleksliv som innehåller både lång kärlek och hemliga otrohetsmöten.

Det är extra kul är att boken utspelar sig i Strängnäsområdet, för då får man den där äkta småstads känslan när man läser boken. För jag är delvis uppvuxen i en liknande miljö, det ger många igenkännings upplevelser. Som t.ex. att de förbereder en Jazzfestival i Mariestad och då går man ur huse för att vara med. 
Huvudrollen har journalisten Fredrik Gransjö på Strengnäs Dagblad han ska följa rapporteringen av jazzfestivalen samtidigt som det kommer larm om att en känd förbrytare har rymt, ett bankrån, mord på stadens torg och otaliga biljakter. Till sin hjälp får han den unga sommarvikarien Emilia som till hans stora förvåning visade sig vara en stor tillgång under de otaliga reportagen. Det här är en relativt lättläst bok som kommer med en del överraskande vändningar, speciellt i slutet. 
Lars Rambes "Skuggans spel" får ett litet Hi! (=4-a)

Inga kommentarer: