onsdag 21 september 2016

Mari Åbergs tvåa Löftet


I mitten av juli fick jag Mari Åbergs tredje bok "Vi som älskade och hatade så" som är den tredje delen i hennes serie som börjar med boken "Och kvar stod en röd resväska" HÄR kan du läsa vad jag tycker om den boken. 


När jag fick boken skrev jag att jag tyvärr inte har läst Löftet som är den andra boken för jag hade lånat ut den. Men som tur var fick jag tillbaks den så nu har jag läst ut den och kan nu börja med hennes tredje bok som ligger och väntar.

Den här serien av böcker utspelar sig på 1920-talet och första  boken handlar om den 15-åriga Hanna som bokstavligt blir utslängd från sitt barndomshem när hennes far gifter om sig med en ny ung kvinna. Hanna flyttar då till Stockholm där hon nästan blir fast i en bordellmammas nät när hon möter den trevliga kvinnan på T-centralen. Hon erbjuder Hanna att få sova över hemma hos henne och två män som betalt för att Hanna ska vara med dem. Hon lyckas fly och ta sig till Söder där hon ska arbeta och bo.

Den andra delen av serien är Löftet som handlar om Göran som växer upp i ett litet sågverkssamhälle tillsammans med sina två yngre syskon och sina föräldrar. Men när mamma dör faller allt samman och pappan förlorar sitt arbete när han börjar dricka för mycket. Därför aktionernas syskonen bort till olika fosterfamiljer. Göran som är alldeles för ung för att kunna hålla sitt löfte till sin döende mor förföljs under hela sin uppväxt med kvalen över att inte kunna hålla ihop syskonskaran för han vet inte ens vart de hamnade efter auktionen. Familjen där han hamnade tog inte alls hand om honom utan han fick bo ute i ladugården tillsammans med korna och hästarna. Men som tur är hittar en släkting honom och han får följa med hem till dem då de inte själva har några barn. Göran blir en del av familjen och får under sina tonår arbeta i deras bilverkstad. När han i tjugo års åldern blir inkallad till armen för att Sverige håller på att rusta upp sitt försvar eftersom det är krig ute i världen. Fast han och hans bästa vän tycker att det är för tråkigt att bara stå ute och vakta tomma byggnader som inte bli anfallna eftersom vi inte är med i kriget. Därför väljer de att gå med att försvara Finland emot Ryssland. Tyvärr så har författare inte skrivit så mycket om det här i boken som jag hade hoppats. Det är en så spännande händelse så jag hade velat få ut mer av det. Kanske beror det på att jag själv är halv-finne och om inte min farfar hade blivit skjuten i armen och hemskickad hade nog inte jag funnits för min far är blev till då. 

Sedan fick Göran ett hemligt uppdrag att vara med i en lastbilskonvoj och där skulle de köra ifrån den Svenska gränsen upp till norra Finland och hämta en last som kom ifrån USA. Om det här är sant så skulle jag även där ha velat ha en mer utförlig redogörelse. Till slut så hamnar Göra i Stockholm där han ska gå på polisskolan och självklart kom han att träffa Hanna på en dans på Gröna Lund.
Det här är en spännande bok fast jag saknar en hel del. Så mitt betyg blir "Hm!?" (= en 3-a) 

3 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Låter som intressant innehåll, även om du inte verkar helt förtjust. Läser inte så mycket just nu dock. Lite för stressigt och för mycket att tänka på och planera inför... Hoppas att det blir lugnare så småningom, gillar att läsa. Hoppas allt är fint med er!

Pockethexan sa...

Allt väl med oss men jag hoppas att du finner ron igen o kan läsa i ert härliga hus eller ska man säga båt... !?

vaiybora sa...

Wow !!! absolutely fantastic blog. I am very glad to have such useful information.

ดูหนัง