fredag 13 april 2018

Recension av Thule

Den här gången är det min make Peter som har läst och recenserat vikingaboken Thule av Anders Amneus på Catoblepas förlag. Vikingar har alltid varit ett favoritämne i det Olofssonska hemmet. Där vår äldsta son redan som fyraåring ville att vi stannade vi alla runstenar som vi åkte förbi. Nu får vi turas om att läsa om vikingarna i stället och först ut är alltså maken.                                                                                       
                                  
-"Tänker fortsätt på samma linje som jag angav i mitt förra inlägg, att vara positiv och hålla mig till sådant som gör mig glad. En av favoritsysselsättningarna i mitt liv är att äta frukost i lugn och ro och läsa en bra bok. Sedan tycker jag mycket om att hångla med min Fru Gitte Olofsson också, men det ska jag inte gå närmare inpå eftersom jag ska försöka få ihop en seriös bokrecension här.

För första gången på flera år så har vi haft vår Husbil avställd under vintern, men nu är den snart på rull igen så jag smyger ned till parkeringen och sätter på värmen kopplar in gasen och kokar tee, mackor tog jag med inifrån och självklart en god bok som jag börjat läsa och nu läst klart efter en 2 timmars frukost.
Ja, jag vet att linneduken är skrynklig, men efter en vinter i en Husbil hopknölad i ett skåp med en massa badlakan så blir allt inte så slätt. Strykjärn i Husbil.........ja, jag vet det förekommer, men människor som stryker på semestern har inget sexliv......ja, jag vet, det bygger på min egen högst ovetenskapliga forskning.
Ja, vad har jag läst den här gången då? Jo, en fantastisk berättelse av Anders Amnéus utgiven av Catoblepas förlag
Thule är berättelsen om den unge Trase Orm. Som litet barn hittas han ensam i en by där pesten dragit fram. Vem han är, är det ingen som vet. Han växer upp i en fosterfamilj, men händelser som han inte verkar råda över för honom snar därifrån och vidare på långväga resor till okända länder.
Boken beskrivs på framsidan som "Fantasy med doft av vikingatid"......fast jag skulle snarare säga att det känns verkligen som vikingatid med en anstrykning av Fantasy. Jag är normalt ingen anhängare av Fantasyböcker, men i detta fall tänker jag göra ett undantag, de små inslag som kan betecknas vara just "Fantasy" ger bokens berättelse bara en extra krydda utan att just förstöra känslan av att vara på riktigt, för när jag läser boken är jag verkligen "med" Trase på hans äventyr och även med de andra färgstarka och levande människor/varelser som som rör sig i hans värld.
Så som alltid när Oumberlige Peter gillar något, köp den, låna den eller i värsta fall sno den, bara du läser den.
Thule är en berättelse om rå makt, liderlig kättja och blodfläckat stål, men också en berättelse om magiska världar, heder och kärlek. Som sagt många timmars mustig läsning alltså!

Inga kommentarer: