fredag 15 juni 2012

De här ska jag läsa i juni, ska du det?

Jag har nämligen fått två lovande böcker av förlagen Damm och Massolit att läsa som recensions exemplar.

Först ut är den underbara författarinnan Ann Rosman, som jag lärde känna när jag intervjuade henne under förra årets Bokmässa, det här är hennes och hennes fjärde bok Mercurium som jag nu ska läsa.



Hon har lyckats hitta en egen lättläst deckarstil som både väver in historiska händelser som berör Västkusten och då främst ön Marstrand med dagens liv där poliserna ska lösa mordgåtor samtidigt som de ska försöka få sina privatliv att fungera.

I den här boken är det en kvinna som sitter fången i mansfängelset Carlstens fästning som enda kvinna och hon är dömd för att ha förgiftat sin make och två av barnen med kvicksilver som förr hette Mercurium. Hon har ingen möjlighet att skriva en nådeansökan eftersom hon inte har tillgång till papper och penna, det hon däremot har är tyg, nål och tråd....och vips, så har hon knåpat ihop en nådeansökan. Längst bak i boken är det en bild på hennes broderade ansökan som till vardags finns på Nordiska Museet.
Det som sker i nutid är att den svenska societen har en storslagen maskerad på Carlstens fästning och när den låsta borgen öppnar på morgonen så är två st av de 140 deltagarna döda...
Jag tycker i alla fall att det här låter som en bok som man bara måste läsa!!!



-Grattis Ann och lycka till med din fjärde bok som ska bli så spännande att läsa, både för att det är en sann kvinnohistoria som ligger bakom iden till boken. Sen för att jag har fått äran att få träffa dig och se vilken härlig och hjärtlig människa du är!
/ Kram från Pockethexan till dig!....
Vi ses på Bokmässan igen!!!





1 kommentar:

Carro sa...

Ja, den vill jag absolut läsa :) Men jag ska försöka få tag i "Själakistan" först för ännu har jag bara läst "Fyrmästarens dotter". Den var riktigt bra.