onsdag 11 juli 2012

Vill du ha romantik under sommaren?

Då ska du läsa Simona Ahrnstedts bok "Överenskommelser" för den är en så kallad Romance, en bok med romantik på varje sida eller som "En bok om dagen" formulerar det så fint;

-"Romance ska innehålla en romantisk relation (ett par menat för varandra!) och ett lyckligt slut. Vägen till det lyckliga slutet kan dock vara lång och krokig. Det ska finnas en rejäl konflikt som håller de två förälskade personerna isär; en konflikt som inte enbart beror på yttre omständigheter utan verkligen också är en konflikt mellan de två huvudpersonerna. Till skillnad från Harlequinromaner - som ju också bygger på en romantisk relation och lyckliga slut - är karaktärerna i romance inte helt igenom stereotypa. För att läsningen ska upplevas som tillfredsställande ska personerna dessutom utvecklas genom boken. Och när de två till sist har löst alla problem och fått varandra ska det kännas som att allting verkligen har fallit på plats och problemen är lösta för evigt - så att det där Happily Ever After uppnås.
Just Överenskommelser placeras i underkategorin historisk romance, men det finns fler underkategorier. Erotic Romance, Paranormal Romance, Contemporary Romance (till vilken Chick-lit i sin tur sägs vara en underkategori) etc"

Låter det här spännande?

Det är det faktiskt och det är kul att en svensk författarinna har börjat skriva "romance" böcker för då kan man få känna sig lite hemma och känna igen sig när man vet vart de är någonstans när de går på bal eller visit.

För att inte tala om de sexscener som beskrivs i boken de behöver man inte förfasa sig över som man gör i tex. Buthler/Öhrlunds bok "Grannen" som jag nyss berättade om, där de förekommer så flitigt. För när man läser en romance så är det inte sex, det är ju romantik!



Trevlig sommar och lycka till med Simonas bok om kusinerna Löwenström som växer upp tillsammans i 1800-talets Stockholm och de olika förutsättningar de har för att få välja sina makar som de så hett blev förtjusta i när de var på Operan för första gången.

Om du tycker att det här är något för dig så kan jag berätta att hennes andra bok "Betvingade" kommer ut nu i augusti.

5 kommentarer:

Eli sa...

Åh, den är verkligen bra :) Minns att jag blev väldigt arg på många händelser när jag läste den..

Milla sa...

Hmm, kanske vore värt att prova. Jag läser nog alldeles för många kriminalare och psykologiska thrillers i vanliga fall. Bra med dina tips. Ha en fin sommardag!

Anni sa...

Hemma igen efter en underbar semester i synnerligen romantisk miljö! Men läst några böcker (hade packat 5)? nej. Då skulle jag inte bjudit med mina föräldrar och svärmor ...

Men det har varit en fantastisk resa, så det lär bli några inlägg lite då och då. Ser att du varit flitig med bloggandet igen, skönt att se!

Hoppas nu att viktminskningen går bra och att du kan njuta av sommaren!
Kram!

tankar från mitt fönster sa...

Verkar vara något bra att läsa på sommaren. Kul med olika tips.
Hoppas du har en fortsatt bra sommar och njuter av den vare sig solen skiner eller det regnar.
kram!

H J J O N S S O N sa...

Hej!
Jag vill bara berätta att det finns en tävling, där du kan vinna presentkort värde 300:- hos damoknekt.
Jag ber om ursäkt om du inte gillar såna meddelande! ☮