tisdag 20 oktober 2020

Recension Vänd dig inte om


Bokrecension av

Tove Alsterdals bok

Vänd dig inte om

från Lind o Co förlag

Den här gången är det Pockethexan Malin som har recenserat min favorit författarinna Tove Alsterdal. Jag har tidigare skrivit om hennes böcker här i bloggen de kan ni läsa HÄR  och HÄR. Det som är kul är att hon och jag har gett den här boken samma betyg och vad det är får ni reda på när ni läser vad hon har skrivit här nedanför. Håll till godo. 


-"Beckomberga, detta en gång i tiden så omtalade mentalsjukhus, passar utmärkt som utgångspunkt när en bok om död och mystik ska byggas upp. Det var med stora förväntningar jag började läsa ”Vänd dig inte om” utav en författarinna jag hört så mycket gott om, Tove Alsterdal. 


Handlingen utspelar sig i den idyll som byggts upp runt den nedlagda institutionen men vars trygghet och harmoni ställs på ända då en man brutalt blir överfallen och dödad en sen natt. Vid samma tidpunkt upptäcker några små pojkar en grav med människoben inte långt därifrån och rädslan i området blir ett faktum. 


Historierna hoppar fram och tillbaka, från mordet och jagandet efter den misstänkte gärningsmannen till polisens utredning om den massgrav som de står handfallna inför. Exfrun till den döde mannen blir direkt anhållen då hon befann sig på platsen då mordet skedde men släpps pga ofullständiga bevis. För att helt frias från misstankar tar hon saken i egna händer och ger sig av efter det enda vittnet som förhoppningsvis sett något och kan bevisa hennes oskuld, men det visar sig att den tiggerskan flytt landet. Det blir en resa genom Stockholms undre värld och Europas nätverk av papperslösa romer. 


Då och då kommer kapitel i boken där en monolog förs utav någon som verkar väldigt psykiskt sjuk och som förmodligen då ska förknippas med Beckombergas mentalitet. Smart drag egentligen men för mig som läsare blir det bara svammel och osammanhängande dravel. 


Jag hade för stora förväntningar på denna bok och känner inte alls att jag tyckte om den, trots stundtals spännande innehåll och mycket bra språkhantering. En liten tvåa ger jag i betyg. //Kram Malin"

Inga kommentarer: