fredag 12 februari 2010

I natt smäller det...

... nja eller i morgon lördag 13/2 kl 21.00 sv. tid smäller det!

För det är då Sveriges stolteheter glider ut på isen;




Erika Holst,




Maria Rooth,







Danijela Rundquist...osv.






Visst ryser man när man hör de namnen!!!
...eller?

Ja ja, jag vet det är några AIK-are, men det får man ta när det gäller OS, för ni vet väl vilka de är? Sveriges största guldchans!

Det Svenska dam landslaget i ishockey, tjejkronorna!!!


Så här såg de ut för fyra år sedan när de tog silver i OS i Turin 2006.

Ser ni mig där i bakgrunden, Pockethexan i egen hög person som är med i landslaget och har slagit ut USA från finalen? Inte? Tyckte precis att jag var där..

Nej jag var inte där, för jag hade precis kommit hem från en omgång på St: Görans sjkh igen, men eftersom jag har följt med i utvecklingen av tjejkronorna så känner jag mig ändå som en i laget, för hade jag varit frisk, då....

Min egna hockeykarriär ligger i en låda här hemma och det är min guldmedalj från Stockholms ishockeyförbund 1981/82 som jag fick när mitt lag Västerås Hockey Club var det första laget att vinna en dam ishockeyserien i Sverige, alltså ett SM guld innan man hade skapat den officiella serien.

Den då 6-åriga dottern tyckte synd om sin mamma att det inte fanns hockeybilder på henne när det fanns så många på killarna som brorsorna samlade på. Så sagt o gjort, kreativ som hon är, så ritade hon ett till mamma o det är det finast hockeykort jag någonsin sett!


Inukshuk,
inuiternas landmärke i Vancouver
och en direkt länk till OS!


...så att alla kan vara med och bli OS hjältar/hjältinnor fast man ligger hemma i en sjuksäng!

1 kommentar:

Anna of Dallas sa...

Hejsan,
ja visst skall det bli spännande.
Eftersom jag fortfarande är arbetslös kommer jag att kunna se mycket på OS. Så det är något positivt i det hela. Jag har ju ingen koll på tjejerna, men jag håller givetvis tummarna för dem. Det händer mycket i Dallas Stars just nu, så jag har haft fullt upp med att läsa och skriva om dem. Dom har match på lördag så OS-killarna lär inte kunna vara med på invigningen. Trist!

Kul med en så speciell medalj.
Jag tänkte på min bror när jag såg bilden du fick av dottern.
1971 (tror jag det var) när han skulle bli åtta år ritade han också samlarbilder, kan man nog kalla det, på spelarna i Sverige, Tjeckoslovakien, Ryssland och Finland. Dom var riktigt fina. Dom finns hemma i Sverige, så jag kan inte skanna dem, men han var RIKTIGT duktig på att rita.