torsdag 3 juni 2010

"Den blinde mördaren" är på utflykt

Tyvärr har det gått ett tag sen den nya Pockethexan Anne-Lie med bloggen Smått & gott skrev till mig och berättade att hon hade lagt ut sin bokrings pocket på en allmän plats för en ny läsare att hitta den på så jag vet inte om den ligger kvar eller om den är hittad redan. Men har du vägarna förbi Bishop Arms i Trollhättan kan det kanske ändå vara värt att kika in och se om den ligger kvar.
Här kommer nu Anne-Lies egan ord om vad hon tyckte om sin "hexpocket" och vad den får för betyg.

-"Nu har jag läst ut ”Den blinde mördaren” av Margret Atwood!


Boken har följt mig ett tag och varit med en tur till Halmstad men annars har den mest befunnit sig på altanen eller i sängkammaren. Boken har tagit ett tag att läsa och jag funderar på om texten var liten eller om det är dags att skaffa nya läsglasögon.

Det är härligt att ge sig i kast med en bok och efter ett tags läsning komma på att man har haft helt och hållet fel förutfattad mening om bokens handling. Titeln lurade mig kan jag säga som förväntade mig att jag läste en deckare.

Boken pendlar mellan nutid och dåtid och redan i början av boken får man reda på vad som händer i slutet. Det mesta utspelar sig i en småstad i Kanada där huvudpersonerna växer upp som döttrar till ägaren av Chase Industries stadens stolthet och arbetsplats för många. Uppgång och fall samt frigörelse är centrala teman i boken.

När jag läst ut boken startade en febril fundering på var jag som bäst kunde lämna den vidare. Tog med den på gårdagens After work som startade på O´Learys. Men kände genast att på detta ställe rörde det sig inte så många litterära typer utan mer sportfånar. Men vi tog även ett varv på Bishop Arms och där är väggarna redan täckta av böcker. Detta gjorde att jag helt klart kände mig trygg med att lämna kvar boken vid bordet när vi drog oss hemåt."

Nu till betyget som kom i ett senare mail.

-"Hoppsan missade jag att säga vad jag tyckte om Den blinde mördaren, det var inte min tanke. Jag förväntade mig ju en deckare och fick istället en livsbeskrivning vilket gjorde att boken förvånade mig. Den var välskriven och inte så svårt att hänga med i svängarna. Författaren var för mig en helt ny upplevelse och boken är verkligen välskriven. Men om jag ska svara Hi Hu el Hm blir det nog ett Hm - tror detta är en bok som växer när man lagt den ifrån sig och återkommer till den i tankarna;-))

Sköt om dig-♥-
Anne-Lie"

Alltså ett Hm!? till Margret Atwoods bok "Den blinde mördaren"!

...och till dig som har hittat den skriv till pockethexan@live.se och berätta hur det går!

Kramis ifrån Pockethexan själv!
<;D

5 kommentarer:

Vero sa...

Jag kanske skulle ta en sväng förbi. Hihi... lite väl långt. Jag hoppas på att hitta en bra bok här snart, för min är snart slut.

Ha det gott!

Anni sa...

Ett hm? Intressant!

Maria sa...

Jag kommer att göra ett litet sommar uppehåll och vill därför önska dig min vän en rikigt härlig sommar!

Kramar Maria

Elle sa...

Man blir ju nästan orolig av rubriken idag...en blind mördare på utflykt!...tänk om han mördar fel person för att han är blind!?!
*ler*
Jag har ingen ro att sätta mig ner och läsa en bok. Just nu jagar mina små varandra genom hus och trädgård med vattenpistoler. Ska sätta mig ute på terrasen med en kopp kaffe och en trädgårdstidning och hoppas att inte bli nedstänkt!

Önskar dig en skön helg och hoppas att allt är bra med er! Hälsa den oumberlige vid din sida också!
Kram Elle

Hanneles bok-paradis sa...

hoppas fler har glädje av boken