tisdag 15 juni 2010

Hur brukar du ligga?

Inger Frimansson brukar tydligen "ligga som ett O" i alla fall, om man ska tro titeln på hennes bok och som nu är med i bokringen "Pockethexorna på utflykt".

-"Ligga som ett O", är en bok som berör.
Alla kan nog hitta någon likhet med den rädda och ängsliga Nina.
Hennes livliga fantasi kanske inte alla kan ta till sig.
Ninas tankar är för det mesta någon annan stans, antingen hon går på promenad eller är i skolan.
Nina älskar att skriva. Det blir sagor och berättelser. Hon är duktig att skriva uppsatser, men hur ska det bli något av henne när matten är helt oförståelig, frågor hon ställer sig.
Boken är en självbiografi, kanske därför att jag känner den så äkta.
Jag gillar författarens människo- och platsbeskrivningar.
Kanske för att jag känner igen mycket från min ungdom.
Jag tror att man måste vara en van läsare för att uppskatta boken. Den kan kännas lite tråkig ibland, men så händer något oväntat och den blir spännande.
Jag tycker bäst om den senare hälften av boken. Där har Nina börjat i gymnasiet i Jönköping och har börjat drömma om att bli författare.
Jag har frågat några personer om de vill läsa boken, men alla tycker Inger Frimanssons böcker är svårlästa.
Jag hade boken i väskan några dagar. Var den hamnade?
Jo, på Apoteket på Stora gatan i Västerås. Jag lade den på en stol och sen gick jag.
Undrar var den tog vägen

Hälsar Polargrevinnan."
(kicka på namnet så kommer du till hennes blogg)
Sonen på Stora gatan i Västerås
där boken ligger på Apoteket
och väntar på en ny läsare.
Är det du som har hittat den?

Skriv då till pockethexan@live.se och berätta att det är du som har "hexpocketen" och alla ni andra som har frågor och svar runt bokringen skriv ni också, för det börjar bli många böcker som är ute på utflykt och vi vill ju så gärna höra hur det går för dem.

Jag var själv på Stora gatan i Västerås i fredags, men inte på Apoteket utan vi var hela familjen där och tittade när min brorsdot

ter var med i stadens studenttåg som just passerar denna gata när den dra förbi med alla de glada studenterna.

3 kommentarer:

Tångsnällans blogg sa...

Hej Pockethexan!Satt och funderade i solen och kom att tänka på Ödets Dotter! Har du fått något livstecken från "henne" Skulle vara så kul att veta var hon befinner sig nu! Soliga kramar// Hexan Leni

Anni sa...

Blir glad varje gång jag ser dig här!

Elle sa...

Jag brukar försöka ligga....lågt! *ler*
Verkar krångligt att ligga som ett O...

Vad härligt med alla studenter! Ser ut att ha varit riktigt trevligt!

Hoppas att allt är bra med dig!
Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Elle