tisdag 18 september 2012

Behöver du en romance?

 
Behöver du en bok som verkligen fångar dig i från första till sista sidan?
Behöver du en bok som du kan drömma dig bort till svunna tider där inte allt är som det är idag?

Behöver du en bok som handlar om medeltid, slott, riddare, jungfruar, tornerspel och kungamakt?

Behöver du en bok som handlar om kärlek, vänskap, förtroende, intriger, romans och en del sex?
Behöver du en bok som du vet kommer att sluta lyckligt efter allt svek och förvecklingar?


Då behöver du verkligen läsa Simona Ahrnstedts nya bok "Betvingade" som Damms förlag ger ut. För den är nämligen något så annorlunda som en svensk romance och till det en historisk romance.

Och för att den ska få kallas en romance måste den följa vissa regler och den här beskrivningen har jag lånat av "En bok om dagen" som förklarar det så här bra:


-"Romance ska innehålla en romantisk relation (ett par menat för varandra!) och ett lyckligt slut. Vägen till det lyckliga slutet kan dock vara lång och krokig. Det ska finnas en rejäl konflikt som håller de två förälskade personerna isär; en konflikt som inte enbart beror på yttre omständigheter utan verkligen också är en konflikt mellan de två huvudpersonerna. Till skillnad från Harlequinromaner - som ju också bygger på en romantisk relation och lyckliga slut - är karaktärerna i romance inte helt igenom stereotypa. För att läsningen ska upplevas som tillfredsställande ska personerna dessutom utvecklas genom boken. Och när de två till sist har löst alla problem och fått varandra ska det kännas som att allting verkligen har fallit på plats och problemen är lösta för evigt - så att det där Happily Ever After uppnås.

Just Överenskommelser placeras i underkategorin historisk romance, men det finns fler underkategorier. Erotic Romance, Paranormal Romance, Contemporary Romance (till vilken Chick-lit i sin tur sägs vara en underkategori) etc"
 
 "Betvingade" är Simonas andra bok och nu har hon hoppat så långt bak i tiden som till slutet av 1300-talet då det verkligen var den mörka medeltiden. Handlingen utspelar sig i Östergötland på ett slott som har Läckö och Skokloster som förlaga.

Vill du veta mer om Simona och hennes första bok "Överrenskommelser" kan du läsa mitt inlägg HÄR:

Nu ska jag göra mig i ordning för att gå på ett bokevent på Forma Books där Simona och två författare till ska berätta om sina böcker.
Jag lovar att återkomma med fakta från träffen!

2 kommentarer:

Cajsas Faster sa...

Slott i Östergötland, jo man tackar:) Romancer känner jag för nu! Tack för tipset!

Hoppas du hade kul på eventet, kram Marie

Norr om Köpenhamn sa...

Tack för din låååååånga kommentar hos mig :O))) Så kul att du fastnade för min blogg via namnet. Kan du danska också?
De där tavlorna med byggnadsmotiv är nog bara kopier tror jag. Men väldigt fina. Det är från byggnader i Paris. Min fd chef i Belgien skulle rama in de till en kund, men hon kom aldrig och hämtade dem. Så jag fick en i födelsedagspresent av honom och köpte en annan. Minns bara att de kostade en rejäl slant ;O))

Tyvärr har jag inte så mycket koll på danska författare om jag ska vara ärlig. Jag läser mycket av svenska författare.

Ha en skön onsdag!!
Ulrika