lördag 22 september 2012

Författarträff x 3

Under tisdags kvällen var jag med en väninna inbjuden av Skugge&co på en författarträff hos Forma Books.

Den här gången var det inte bara en utan tre stycken författare som var där och berättade om sina böcker för oss.

De inbjudna författarna var:

Sofia Hallberg med boken "Mina fräknar"

Björn B. Jakobsson med boken "De dödas ljus"

Simona Ahrnstedt med boken "Betvingade"


Men först blev vi bjudna på en fantastisk italiensk buffé som stod och väntade på oss när vi kom, helt i LCHF anda om man uteslöt det goda brödet...

vilket jag gjorde :)








Vilken tur att vi kom i tid för nu fick vi både första parkett och en talrik med godsakerna för att inte tala om...



 







...det goda vinet vi fick till!

Nu var vi redo att lyssna på vad författarna hade att berätta om sina böcker. Först ut var Simona Ahrnstedt som precis har gett ut sin andra bok "Betvingade" och det i genren Romance. Simona berättade att det är den största gruppen utgivna böcker i de anglosaxiska länderna. Det är mycket tack vare den omtalade romancen "Femtio nyanser av honom" av E.L James eller som den heter på engelska "50 shades of grey".
För att kunna skriva den här historiska boken var hon tvungen att resa mycket och intervjua mängder av människor för att få den äkta känslan av hur det var att leva under medeltiden. Främst var det slotten Läckö och Skokloster som fick flest besök som ligger till grund för hennes slott i boken.
På frågan varför hon skriver romancer svarar hon att hon helt enkelt inte låta bli att skriva. Det hela var under tiden hon studerade till psykolog som hon behövde öva på sin engelska och fick tag på en romance bok på eng. och när hon hade läst den några gånger så var hon fast.

Sen var det dags för skräckthriller författaren Björn B. Jakobsson att berätta om sin andra bok "De dödas ljus". Den handlar om tre 08-or som hamnar i en norrländsk ort där de ska spela in en musikvideo i den förfallna fabriken som tidigare var ortens stolthet och huvud arbetsgivare. Ganska snart upptäcker de att det kanske inte är så idylliskt i den lilla orten som de först trodde, de börjar osa "Knutsbykänsla" över de svar de får av alla när de frågar efter den unge pojken som de misstänker för en mobilstöld.
Det är lite svårt att tänka sig att denne försynte man ska ha skrivit två böcker i den lite annorlunda genren skräck, jag tänker mig alltid att det ska vara en person som Stephen King som man får rysningar av att bara se på...men det kanske bara är jag som är sådan.



Den glada nyheten är att trailern till hans bok är uttagen till Svensk Bohandels boktrailer tävling HÄR kan du gå in på rösta på den eller din egen favorit. Fast jag måste säga att Maria Sundberg har verkligen gjort ett ruggit bra jobb med trailern till Björns bok "De dödas ljus". Annars är hennes jobb att göra snygga omslag till författarna på Damms förlag. Hon har alltså gjort alla de här tre omslagen och jag tycker verkligen att hon fångar känslan i de olika böckerna så att omslagen passar den typ av bok de är.



Den tredje författaren att berätta om sin bok var Sofia Hallberg som har skrivit den helt underbara och helt bisarra boken "Mina fräknar".

Den börjar med att den fräkniga Karin i boken börjar gå igenom sina fräknar som hon har över hela kroppen och plötsligt så ser hon att vissa fräknar ser ut som bokstäver, det måste betyda något! Sagt och gjort, nu går hon till verket och börjar leta metodiskt över hela kroppen. En dag när hon är ensam hemma klär hon av sig helt naken och börjar att fotografera hela sin kropp. Lämnar in bilderna för framkallning och sitter sedan och letar efter dolda budskap på sin kropp.

Samtidigt händer det stora saker i hennes liv, hon blir arbetslös, hon blir god vän med sin lesbiska granne som ska föda när som helst och mannen som hon har levt med sedan de gick på högskolan ihop har träffat en annan och ska få barn med henne samtidigt som hon själv är ofrivilligt barnlös.
Sofia berättar att just det där med att följa ett par som har varit ihop så länge som de i boken var drivkraften till att skriva. Men även det där med fräknarna var något som berörde henne personligt eftersom hon själv är rödlätt och fräknig är hon orolig för hudcancer. För när hon var liten bodde hennes familj i ett varmt soligt land och det var ingen som brydde sig om att skydda henne mot solen.
Med ett pillim ariskt leende står hon och berättar om sin bok och om hur det känns att få recensioner där de beskriver helt andra saker som hon inte alls hade tänkt på när hon skrev

Jag har ännu inte läst ut hennes bok men under Bokmässan i Göteborg fredagen den 28 sep. ska Breakfast Bookclub ha frukostmöte och då ska vi prata om hennes bok och författarinnan ska också vara närvarande. Anmäl er på länken ovan så får du också vara med!

Vad det var i goodiebagen vi fick med oss hem? Det kan du se här på bilden till vänster och jag kan säga att det var en väldigt trevlig goodiebag att få förutom att jag inte fick de där nötterna som de andra tydligen fick men jag får trösta mig med att jag är väldigt glad för mina böcker och parfymproverna var faktiskt väldigt väldoftande!
Tack Skugge&co för att jag fick låna era foton från kvällens lyckade event!

1 kommentar:

Cajsas Faster sa...

Låter jättekul!
Blev sugen på alla böcker:)

Hoppas du får kul på mässan. Kram Marie