söndag 13 augusti 2017

Recension av Det havet glömde


Här kommer en till recension av Pockethexan Malin. Nu har hon läst "Det havet glömde" av Cecilia Lindblad den också ifrån Hois förlag.

-"Cecilia Lindblad's "Det havet gömde" känns som en kriminalroman bland alla andra. Någon hittas mördad, utredarna står handfallna utan ledtrådar, den självklara, utpekade gärningsmannen har till slut ett vattentätt alibi. När den riktiga mördaren till slut erkänner, alternativt blir skjuten, inser man att den personen hade man ju redan avslöjat själv, väldigt tidigt i boken. 
Handlingen i denna bok utspelar sig i Malmötrakten, med Falsterbo och Vellinge som knutpunkter. Precis som i "lilla" Ljusdal, Hälsingland, där jag är född och uppvuxen, känner de flesta varandra och anklagelser förnekas och gamla vänskapsband är svårupplösta. Alla vet allt om alla, men när det verkligen gäller har ingen sett eller hört någonting...

Polisen Monica Blom har flyttat tillbaka till Vellinge efter några års utbildning och arbete i Stockholm och Linköping. Hennes första
utredning i sin barndomsstad börjar med att en kvinnlig fot hittas av en bärnstensletare och när kroppen några dar senare dyker upp inser Monica att gärningsmannen faktiskt kan vara någon hon känner från förr. Ju  längre utredningen pågår desto mer påminner även alla ledtrådar om det ouppklarade mordet på en 12- årig flicka som uppmärksammades stort i Vellinge för 20 år sedan. 
Samtidigt som Monica engagerar sig i utredningen utsätts hon av förföljelse utav någon. Har detta något med det aktuella mordet att göra eller har hennes förflutna börjat spöka igen? 

Det här är andra boken om polisen Monica Blom som Cecilia Lindblad skrivit och även om det ska vara en fristående fortsättning så kan jag tänka mig att man skulle känna sig mer familjär och insatt i alla tankar/ känslor om man läst " Och sedan aldrig mer (2015)" först. 

"Det havet glömde" är en kriminalare utan det där riktigt speciella som gör att man inte kan lägga ifrån sig boken men tack vare det helt överraskande slutet ökar betyget från en tvåa till en stark trea. 
Är du intresserad av att läsa boken och se om du delar mina intryck, hör av dig så skickar jag boken" ☺️

3 kommentarer:

Susjos sa...

Hej! Så bra på att skriva recensioner är jag inte, men nu har jag idag försökt i alla fall( inte en lång recension alls...men en kort en!)...av boken "Vända hem" som jag fått i min hand via Anni, som fått den av dig. Länkade till dig i min blogg. Tack för bra läsning!

Pockethexan sa...

Vad roligt, jag ska gå direkt in på din blogg o kika in din recension o sedan lägga ut den här hos mig! Hoppas att det var en trevlig upplevelse o du har säkert skrivit en jättebra recension, huvudsaken är att du har skrivit en. <3
Kramis från Pockethexan själv

UplayOnline sa...

Länkade till dig i min blogg. Tack för bra läsning!


หีฟิต