fredag 4 augusti 2017

Recension av Kungadottern

Jag fick en underbar liten bok av Bergh förlag att recensera. Det är den historiska romanen "Kungadottern" av Elisabeth Östnäs. Hon är en författare som jag har recenserat tidigare HÄR kan du läsa om den boken. Den boken fick högsta betyg av mig, fem häxkvastar av fem möjliga!

"Kungsdottern" är skriven för barn och ungdom, alltså från 13 år och uppåt. Personligen tycker jag att benämningen "unga-vuxna" är en bättre beskrivning av vilken åldersgrupp den här boken passar för, eftersom jag har minst lika mycket behållning av den här boken som något barn. Speciellt historiska romaner tycker jag är en sådan bokform som passar alla åldrar.

Men jag skulle vilja sätta upp ett varningens finger för de allra yngsta i den här åldersgruppen, speciellt om man är djurälskare. För det är nämligen så att det är noga beskrivet hur man offrade hästar och hundar vid begravningen av hövdingasonen och när de blotade under gillet. Även jag tycker det är för detaljerat beskrivet, det hade räckt med att skriva att man offrade djuren för att de skulle kunna följa med sonen och för att by ska få det bättre. Hövdingasonen fick med sig de offrade djuren och de saker han behöver för att kunna leva vidare i Valhall. Vid blotet dödade de tre hästar som de offrade till guden Balder för att få ett gott år.

-"Ebbe ledde fram hästen till far som höjde sin blankputsade yxa över huvudet och låter den falla mot hästens panna. Djuret skriar och sjunker ned på knä, först frambenen sedan bakbenen. Alla församlade drar efter andan, en hörbar suck. Ebbe slår en arm kring hästens hals och rycker nosen uppåt, så att far kommer åt strupen därunder. Så skär han upp halsen på den och låter blodet strömma ned i ett ämbar. Det fylls med fräsande, rött, hett blod. Lukten når min näsa. Det luktar metall och våta löv, sötsurt ruttet.
De andra hästarna dödas utanför. Även om hallen är stor kan vi inte ha tre döda hästar inomhus. Så vi står tysta medan far går ut. 
Vi hör deras dödsskrin utanför."


Boken handlar om vikingahövdingens dottern Turid. Hon lever i en liten by med sin far, styvmor och halvbror. Men även flera trälar lever och bor med dem i deras långhus. Det har börjat bli dags för henne att gifta sig men även att lära sig att bli völva, en spåkvinna efter sin styvmor. Turid ska nämligen ta efter sin far som hövding i deras lilla by. För han är gammal och kraftlös samtidigt som hennes halvbror är svårt sjuk och döende. Turid känner att deras ork har börjar tryta. Hennes far som var den tuffe kungen som drog ut i härad med sin män till okända länder och kom hem med stora skatter. Turid får reda på att hon även har fått krafter efter sin biologiska mor. Nu måste hon också ska lära sig att bemästra den kraften en kraft som kan få henne att resa i tiden.Byns kloke man hjälper henne i smyg att bemästra den kraften.

Hennes bästa vän är smedsonen Sten. Han har fått lära sig att läsa. Nu ska även Turid få den chansen, vilket hon verkligen ser fram emot.
Enda problemet med hennes vänskap till Sten är att de känslor de börjar få för varandra inte kan leda till äktenskap för Tyrid måste gifta sig med en med kunglig ätt.

Jag ger "Kungadottern" 4 häxkvastar av fem möjliga för jag tycker att den både är spännande och levande beskrivet hur livet var under vikingatiden, plus att det sker en stor vändning i slutet av boken.

En till bra sak med boken är att det längst bak i boken finns det en ordlista med förklaring på vad vikingaorden betyder.


Inga kommentarer: