söndag 13 augusti 2017

Recension av Labyrint-vägen in

Pockethexan Malin har läst och recenserat boken "Labyrint-vägen in" av Karin Pasche från Hoi förlag. Boken är första delen av en trilogi och förhoppningsvis ska det inte dröja för länge innan den andra delen kommer. Vi är nämligen flera som uppskattar den.
Läs Malins egna ord om vad hon tycker om boken.

-"Många människor lever blint rusandes genom Livet, utan att tänka på varför saker och ting sker. Vi tar det mesta för givet och lutar oss tillbaka i tron att slumpen avgör våra liv. Men tänk om det är vi själva, som omedvetet, styr våra händelser? Om det är våra inre önskningar som faktiskt kommer fram när vi gör våra vardagliga enkla val? Att så små saker som att välja en annan promenadväg just i denna stund kan få ditt liv att ändra riktning radikalt? Eller om du väljer att byta några ord med någon som du egentligen aldrig förr ens skulle notera, skulle ditt liv se likadant ut ändå?

Boken "Labyrint ~ Vägen in" utav Karin Pasche bygger sin historia på just människans förmåga att själv, medvetet eller omedvetet, förändra sitt livs öde.

Stockholmstjejen Julia drabbas av minnesförlust i samband med en hjärnblödning. Det enda hon kan förnimma i vaket tillstånd är mörker, korridorer och ryggen på en okänd  man som hon verkar följa efter. Hennes familj och närmsta väninna gör allt för att försöka få hennes minne att återkomma men det går trögt. Under sin rehabiliteringstid upplever Julia ibland hallucinationer i samband med yrsel- och panikattacker. En del hallucinationer känns så starka och verklighetstrogna att hon måste följa de impulser som griper tag i henne. Detta för henne in i en karusell av storvinster men även ett möte med den rike och oemotståndlige Jake, som i tre års tid försökt få någon klarhet i vad som hänt hans försvunne far, den framgångsrike affärsmannen, Eric. Varken Julia eller Jake kan förstå varför deras vägar korsas gång på gång och missförstånd samt misstro följer genom deras eskapader ihop.

Vägen för henne även till den mystiske mannen, Job, som går runt på gator och torg och predikar om Guds väg. Han anser sig vara Julias mentor i någon kommande stor världshändelse. Utav honom får Julia en skiss på den medeltida labyrinten av katedralen i Notre Dame i Chartre och orden "Det här är din resa i ditt liv, och livet handlar om val, så kom ihåg att vara öppen för situationer och upplevelser"

Julia förstår ingenting och när Jake så småningom varnar henne för Job och hans förflutna vet hon inte längre vem hon kan och ska lita på. Hon kan inte heller förklara för andra varför hon helt plötsligt bara dyker upp vid vissa specifika tillfällen, ingen tror henne när hon säger att hallucinationerna förde henne dit. Är hon på väg att bli galen, en biverkning av hjärninflammationen eller är hon mer involverad i sakernas händelse än vad hon vill ge sken utav?

Boken är uppdelad i de tre olika huvudpersonerna syn av händelserna. Kapitlerna varvas av Julia, Jake och Jobs upplevelser och de tre individernas vägar korsas allt som oftast.
Det här är en otroligt bra bok tycker jag. Den innehåller det mesta: Spänning, mystik, oförklarligheten, kärlek, svek. Vad jag förstått är denna bok den första i en kommande serie. Ser redan fram emot att läsa del två ☺️ (En fyra i betyg)".