torsdag 12 december 2019

Lucka 12


Lucka 12

Albino
av 
Mons Kallentoft
och
Anna Karolina
från

Albino är en thriller och är den sjätte delen i Herkulesserien. Det innebär att varje del i serien bygger på Herkules sju stordåd och den här bygger på det sjätte dådet som var: jakten på den vita tjuren. I boken ska poliserna Zack och Denize försöka få tag på dem som mördar och lemlästar människor som är albinos. Det polisen befarar är att den ökända handeln med mänskliga kroppsdelar från människor med albinism även ska ha nått Sverige. Det förekommer främst från länder i östra Afrika där man tror att ben ifrån dem ger lycka och välgång i livet. Eller är det någon som vill härma den kända albinism mördaren som sitter på Kumla. 
  
Jag har tidigare läst böcker av Mons Kallentoft och tyckte mycket om dem. Anna Karolina är en ny bekantskap för mig, men jag är tycker verkligen om den här rysligt spännande boken med verklighets anknytning som gör det ännu mer skräckfyllt. Språket i boken uppskattar jag också, för de skriver på ett så levande sätt att det känns som om man dras med i berättelsen på ett djupare plan.
Jag ger Albino en vit skimrande 5-a.


Den fina julkulan i form av cigarrer i en ask har vi fått av Merja i Cigarrummet
Det perfekta bokmärket kommer ifrån en väldigt god cigarr som kommer ifrån nämnda ställe.

Inga kommentarer: