fredag 20 december 2019

Lucka 20


LUCKA 20

HISTORIERESAN En krokig berättelse om Sverige under 1000 år
av
Christoffer Rönnbäck
och
Ebba Svennung
från
Alfabeta Bokförlag

Det här är en perfekt julklapp för alla, gammal som ung. Speciellt för de yngre som går i grundskolan för då har de här ämnena som skolämnen. Jag läste gärna den här typen av böcker för att få in fakta i plugghjärnan genom att göra det roligare än att läsa skolböcker. Att jag sen läste seriealbumen om Normandieborna Asterix och hans vänner gjorde att jag lärde mig på ett roligt sätt
mycket av vad som hände i Frankrike och de kringliggande länderna .

I den här boken riktar man in sig på vad som hände här hos oss från vikingatiden fram till vårt millenieskiftet. Det är skrivet på ett kort och koncist sätt med lättsamma teckningar. 
En sak som jag tycker mycket om med boken är att längst ned på sidorna är det en tidslinje som startar med 10 000 f Kr -Istiden i Skandinavien tar slut och de första människorna kommer dit. Sedan fortsätter det med viktig fakta om vad som händer i världen som det första skriftsystemen ca 3000 f Kr osv.

Det är med största möjliga glädje som jag ger Historieresan en lärorik 5-a!





                          

Inga kommentarer: