lördag 7 december 2019

Lucka 7


LUCKA 7

Två hjärtans karameller.
Av 
Sofia Frizson
Från 

Det har varit plågsamt att läsa Två hjärtans karameller för en med diabetes II och som älskar fudge kola. Skämt och sido jag har lärt mig att leva med min diabetes efter ett år och jag har hittat många sockerfria alternativ. Fast jag har fått lära mig att det är bättre att ta en vanlig kola i stället för en hel påse kola gjord på sötningsmedel. Det är ett lätt val för mig!

Boken handlar om tre systrar som har fått 
ärva delar av ett privat ägt karamelltillverknings företag. 
Det är Karlssons Konfektyr som ligger i det lilla samhället Kullaby. Ellinor som är en av systrarna är på väg till byn för att träffa godistillverkaren som hon förutsätter är en äldre man. Därför blir hon väldigt förvånad när hon ser att Micke är en snygg jämnårig kille som bor i en stuga utanför byn. Han är nöjd med att göra saker på det sätt som hans mamma alltid gjorde och han vill sälja på samma sätt som hon gjorde, på marknader och i butiken i byn. Systrarna ställer krav som delägare att han ska gå med vinst eller lägga ned. Han måste bli mer synlig på nätet och Ellenor gör en hemsida till honom.   
    Men det är inte bara hans kära fudge som känner av förändrinar när Ellinor kom till byn, för attraktionen imellan dem är omedelbar och oundviklig.

Stämningen i boken är julmysig och texten är lättläst, man längtar sig bort till snöiga landskap, sprakande eldar och mysiga julmarknader och till en skål med fudge. Karaktärerna är lätta att tycka om och miljöbeskrivningen är bra för man vill också vara där. Vill du ha en lättläst och julig bok att sjunka ned i en skön fåtölj med en godisskålar i närheten, är det här helt rätt bok för dig.
Jag ger Två hjärtans karameller en smaskig 4-a.


Om du har blivit förtjust i de två tomtemorsdockorna (i form av Tildadockan) på bilden så är det jag som har sytt dem och de är till salu. Hör av dig till mig på pockethexan@live.se Jag syr upp dem efter dina önskemål!
                        

Inga kommentarer: