måndag 6 september 2010

"Ninananna ninanaa....veckans boktips......eller Oumberlige Peter gästbloggar......!"


Tycker inte Ni som jag att det blivit alldeles för mycket fotograferande på denna bokblogg?
Näää...åter till ordning......passar på att skriva några rader på Min Kära Hustrus blogg medans hon ännu sover och nu när jag ser att hon glömt att "logga ut"....då är det bara att köra på!
Håll i Er!
Kärt barn har många namn, heter det. Är det därför det finns så många olika ord för våra könsorgan?
Hmmm......låter det som en bra början på en bokrecension?
Tar det ifrån början...jag är nämligen lite avundsjuk på min Kära Hustru som har den här bloggen Pockethexorna, tack vare allt skrivande och presenterande av författare är hon numera inbjuden både här och där och får "vimla" och "käka gratis" på en massa kändispartyn!
Men jag då............okej då i sanningens namn så är väl jag inbjuden också via bloggandet på en en hel del "bus"....senast fick jag en inbjudan att gå på "bastuklubb"..........kanske inte riktigt min grej direkt och via min andra blogg Jernsaxen så här jag fått gå på föreläsning om ändtarmscancer.............lustigt, det finns en del gemensamma nämnare när det gäller bägge mina bloggar som ni ser!
Fast nu skiter vi det.....hm... (såg du Hanna, jag gjorde en Göteborgare nu)
Nej nu måste jag skärpa mig och bli lite mer kulturell...........får jag presentera Karin Milles!

Språkforskaren Karin Milles har undersökt den rika floran av slangord för kön. Könsorden berättar om hur vi ser på den manliga och den kvinnliga sexualiteten. Det männen går runt med i sina byxor kallas Kung Karl, spjutet och falukorven. Under kjolen gömmer sig Doris, gullhönan och kärleksgrottan. På så sätt speglar könsorden traditionella könsroller: mannen är aktiv och aggressiv medan kvinnan får stå för kärleken och gullet.

Men det finns också ord som skapats för att ställa traditionen på ända. Karin Milles berättar om ordet snippa, som ska ge flickor en sund självkänsla och har tagit förskolevärlden med storm. Hon berättar också om det nya ordet slidkrans, som lanseras som en ersättning för den missvisande mödomshinnan (den finns nämligen inte!).

I boken får man också veta varifrån några av de mer välkända orden kommer ifrån - betyder fitta verkligen ”våt ängsmark” exempelvis? Och hur hanterar andra länder och språk denna spännande del av ordförrådet?

Karin Milles är född 1969 och är filosofie doktor i nordiska språk. Hon forskar och undervisar vid Södertörns högskola. Till hennes akademiska intressen hör språk och kön, språkpolitik och samtalsanalys.
Bilder och del av text ifrån Norstedts Förlag , vill ni höra en telefonintervju med Karin så klickar ni här!
Så där ja, både Linda Skugge och Camilla Läckberg, vad säger Ni nu då! Även Oumberlige Peter kan prestera lite finkulturella inslag..............bara att skicka inbjudan direkt till Jernsaxen@live.se ..........jag lovar att sköta mig under de eventuella festligheterna och jag kommer inte heller säga "skäggbiff" en endaste gång....jag lovar...hm...ska försöka i allafall!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

PS: Gillade du detta inlägg, då är du välkommen in till min blogg Oumberligating!

Gillade du inte det, så bör du i allafall titta in till mig! (ler)

2 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Jätteinressant bok! Men jag tror inte jag ska köpa den, kanske låna, litet nyfiken är jag.
Vad säger lilla frun att du är på hennes blogg?
Nu kommenterar jag inte på oumberligating-bloggen!
Må så gott!

Anni sa...

Har hon vaknat nu?