torsdag 24 mars 2011

Magisk bloggafton med eldar, vin o god mat!


...gick av stapel i den charmiga 1600-tals malmgården "Stora Henriksvik" eller som gården hette på Bellamans tid "Sjötullen" och gården är omnämnd i hans epistlar, Fredmans Epistel nr 48, den melodi som börjar
”Solen glimmar blank och trind”.




Just därför är det ett litet Bellman museum på bottenvåningen och under sommarhalvåret är det café i huset och i trädgården som även den är som de skulle vara på 1700-talet.


Men vad gjorde jag där?

Jo jag var på en "Magisk bloggafton med eldar, vin och god mat"! För så stod det i inbjudan .

Vi skulle följa eldarna från hotellet på Långholmen till Bellanmuseet nästan vid stranden. När vi kom in i det magiska huset så fick vi alla ett glas i handen med något läskande. Det var pyntat med levande ljus och allt hade en magisk inramning som dekoratören Josefin Hinders hade gjort för att vi skulle få rätt känsla nu när bokförlaget Alfabeta skulle presentera sin nya stora hit inom bokvärlden i gruppen "ungavuxna".Den här boken och rättigheterna till nästa bok (som hon skriver på nu!) är såld över hela världen för mång miljonbelopp då det hoppas bli efterföljare till de kända "Twilight"-böckerna som ingår i samma läsegrupp, ungavuxna. Boken vi pratar om är Rebecca James bok "Sanningen om Alice.

Det här är den australienska författarinnans första bok och hon skickade en You tube hälsning till oss ifrån Sydney där det fortfarande är sommar och över 20 grader plus!

Hon berättade om sitt liv med man och fyra söner och deras köksfirma som de levde av innan hon lyckades sälja sin första bok och miljonerna rullade in just när de var i valet och kvalet om de skulle sälja huset eller inte. Men hon kunde inte få förläggarna i Australien eller USA att nappa på hennes bok så då skickade hon den till England och då rullade allt igång.

Alla vi som var där onsdags på bloggträffen hade fått boken hemskickad till oss innan träffen och vi var riktigt eniga om att det här är en riktigt spännande och levande bok som fängslar läsaren redan från första början, för första meningen i boken lyder så här: -"Jag gick inte på Alice begravning."






Vi var ganska så många som hade sträckläst den (eller velat gjort det!) då den väckte den där känslan man hade när man själv var "ungvuxen" (14 år el. så!?) och bara var TVUNGEN att läsa klart den där boken som var den bästa man hade läst till man läste nästa bok som man blev helt fast i. De hade bjudit in den duktiga skådespelerskan Lo Kauppi och hon läste så gripande ur boken att vi alla satt med gapande munnar och darrade av spänning fast vi visste vad som skulle komma i boken. Hon bidrog helt klart till att magin ökade ännu mer.

När vi sen hade bokprat och då var just den där "sträckläsarkänslan" som man hade på den tiden och sällan hittar igen, men så gärna vill det.

Jag ställde en fråga till förläggaren och den yngre delen av gästerna, de som boken är tänkt för, vad de tycker om att handlingen utspelar sig i tre olika tidsperioder sett ur huvudpersonens ögon. För enligt min referensgrupp, dotter o svärdotter 17 o 19 år, är de inte så förtjusta i det (gillar det inte alls!) men det var ingen som svarade på min fråga så då får vi nog vänta tills lanseringen av boken som sker 5 april för att se om det blir den stora framgång som alla hoppas på. För annars kan de lansera den till alla de äldre som vill läsa en bok och minnas hur det var när man var "ungvuxen" och man bara MÅSTE läsa klart boken på en gång!
Jag kan verkligen rekomendera Rebecca James "Sanningen om Alice" till alla som vill läsa den, ung som gammal bara man är ung till sinnet!

Pockethexan själv ger den ett stort "HI!" i betyg!
Tack Karin med "Enbokcirkelföralla" och Eva "Boktokig" för all hjälpen med min sittkudde nu när det blev för trångt för min solstol.
Sist men inte minst tack Alfabeta och Skugge&com för den trevliga bokreleasfesten/bloggträff o så har jag lånat några fina foton av Leo Ahlgren och Femi Frykberg som ni kan se fler bilder av HÄR!
Sist men inte minst så här såg Goodiebagen ut!

6 kommentarer:

Anni sa...

Mmm det där lät spännande - och så snyggt de hade gjort med alla tända ljus!

Ska hålla ögonen öppna efter boken och recensioner!

Ann-Mari sa...

Oj, vad mysigt det ser ut! Tack för att du delar med dig av dina upplevelser :-)
Ha en fin lördag,
Ann-Mari

tankar från mitt fönster sa...

Tack för att jag fick läsa om denna trevliga kvällen och speciellt roligt att få tips om en bra bok för ungvuxna. Jag ska hålla utkik och läsa den själv.
Ha en trevlig helg!
kram

Evalinn sa...

Trevligt, trevligt!

Deliquate sa...

Hejsan, jag var också där och trots att jag är 24 så är jag jäkligt ung till sättet så jag skulle nog ha sagt min mening redan då, fast nu gör jag det i min recension av boken istället:
http://bok.thefrojd.com

Deliquate sa...

Hej igen!
Jag hittade mig på den här bilden:
http://www.skuggeco.se/wp-content/uploads/2011/03/DSC_3441.jpg
Satt precis innanför dörren framför den något läskiga figuren på väggen, rutig skjorta, glasögon och en vit/svart väska som jag släpade runt på :P

Hehe, det är kul när böcker påverkar en så mycket. Synd att inte alla har samma smak som en själv dock...

Har lagt till dig på listan nu :) Ja, det får man hoppas. Har inte blivit inbjuden till något på tisdag (var det något spännande?) men på torsdag så är jag inbjunden till en sen Afternoon Tea på Wahlström & Widstrand. Kommer gå om jag hinner bli frisk tills dess (har legat med en rejäl förkylning sen i torsdags och har tappat rösten...)

Jo, det får vi göra. Kul att ha kontakt med fler bokbloggare så att man får vidga sina vyer lite :)

Kram