söndag 13 december 2020

Lucka 12


12.
Ursäkta kära vänner men jag är 
smärthandikappad och har tyvärr haft en dålig dag med min rygg och bäcken. Det har gjort mig inaktiv med skrivandet och jag ska nu försöka ta igen det efter att jag och maken gjorde en utflykt nu här på kvällen när jag började må bättre efter ett antal smärt tabletter extra. 

Julräddarna,
en julsaga i 24 kapitel

av

Camilla Dahlson

från

Lind o co

Julräddarna är en julkalenderbok som man kan läsa ett kapitel om dagen och följa med i handlingen på det sättet.
Här är det barn som bor på ett barnhem och deras ordinarie föreståndare Anna har blivit utbränd och det har kommit en vikarie som heter Berit. När Anna var den som bestämd på barnhemmet var julen något viktigt som alla barnen såg fram emot men nu kommer den nya föreståndaren med en stor och hemsk nyhet. DE KOMMER INTE FIRA JUL! Alla barnen blir förtvivlade, ingen jul. Speciellt de yngre barnen blir extra ledsna. Vad ska vi göra säg
er de äldre barnen Saga Wilma och Milo, vi måste rädda julen säger de. Sagt och gjort de gör slag i saken, de börjar planera. 

 För det första hur ska de kunna få tände det första ljuset i advent när de inte har ljus eller tändstickor?  Då kommer ett av de äldre barnen Saga på vad de kunde göra. När alla barnen är i matsalen gömmer sig Saga så att hon kan smyga ut i korridoren där elskåpet är. Hon låser upp skåpet till propparna och letar upp den största proppen och skruvar ut den.  Nu är det mörkt på hela barnhemmet. Saga smyger försiktigt tillbaka till de andra barnen. Det prasslar till vid ett av borden och så tänds ett ljus av Berit. -"Tänk att advent är här" sa Saga och såg nöjd ut. 


Det här är en bok som jag verkligen gillar på många plan. Att det är en adventskalenderbok, den är julig, får läsa om barn som har det svårt och inte få bo hos sina föräldrar, barn får lösa problem själva efter att de hittat dem, visa att de klarar problemen, visa att julen inte bara är julklappar och att man kan samarbeta. 
Julräddarna, en julsaga i 24 kapitel får en väl inslagen guldglittrig femma.

Inga kommentarer: