tisdag 1 december 2020

Lucka 2

 

2.

Coco

Maria Isabel Sánchez Vegara 

från

Bookmark förlag


Det här är en pekbok som är utformad som en vanlig barnbok men med tjocka sidor. Därför är jag lite tveksam till om boken verkligen passar till de som det står att den ska passa till, nämligen 0-3 år. Det här är en bok om designern Coco Chanels liv från när hon växte upp på barnhem och att när de andra barnen ville leka ville hon helst sy i stället. Det här är nog svårt för så små barn att förstå men från fem år och uppåt passar nog boken bra. Speciellt om man då är som jag var i den åldern en som också älskade att sy kläder till mina dockor och att brodera tavlor tillsammans med min mormor. Boken har fina bilder just för lite äldre barn som kan se detaljerna i bilderna. Där kan man se de olika klädstilarna som figurerna har på sig och att hennes nyskapande stil inte alls stämmer med den tidens mode. Den var i stort sett likadan som den var under slutet av 1800-talet. Långa och vida kjolar, stora hattar och blusar knäppta upp i halsen. När sedan Cocos kläder kom ut var det en helt ny stil med små korta kjolar och byxor som var helt nytt för kvinnor. 

Jag älskar den här boken så den får en väl designad femma av mig! Men så är jag också en som älskar hennes stil som hon slog i genom med, det var så modigt gjort av henne.



Inga kommentarer: