torsdag 3 december 2020

Lucka 4

 

4.

Hilma och den luriga ponnyn

av

Ulla M Nissen

från

Hoi förlag



Det här är en klassisk hästbok för barn i åldern 6-9 år eller som förlaget beskriver boken, -"slukas av hästälskande barn och unga som börjat få flyt i läsningen". Det är även första delen i Ulla M Nissens serie Hilma och hennes hästäventyr.

Boken handlar om Hilda som har flyttat och måste även byta ridskola. Det betyder även nya vänner men framför allt en ny ponny att rida och sköta om. Hon vill bli skötare till en häst som hon var i sitt gamla stall. På den första lektionen får hon den bångstyrige och busiga ponnyn Harry. Hon blir varnad av den kaxiga tjejen Vicky att han kan bitas och att han är lite speciell när han ska galoppera. Hilma blir orolig när hon får höra det, men den snälla Maja lugnar henne att det ska gå bra och så har hon ju mamma med sig också och hon är inte rädd för någon häst. 

Den här boken är verkligen för de som älskar hästar och allt runt livet i ridskolorna. När sen Hilda träffar killen Hugo som också rider på samma ridskola är lyckan total. Jag red en del under min uppväxt men det var mest hos min kusin som hade egna hästar och ridläger under sommaren där jag var med och hjälpte till. Jag ger den här boken en sockerbitssöt fyra för jag tycker det här är en lättläst bok i den här genren. 




Inga kommentarer: