tisdag 15 december 2020

Lucka 16

 

16

Den försvunna mustaschen

av

Christina Olséni och Micke Hansen

från

Bokfabriken



Redan vid inledningen av Christina Olséns och Micke Hansens barnbok ”Den försvunna mustaschen” kommer leendet fram på mina läppar. Fantasin är så underbar när personregistret radas upp. Gymnastikläraren Stig Bygel, sjuksköterskan Stella Diagnoz, mattelärarinnan Linn Jahl… Jag älskar verkligen hur de skapar namnkombinationerna. Boken är den första i en kommande serie om personal och elever på Vingelskolan. När rektorn Per Fekt en måndagsmorgon uppjagad kommer in till vaktmästare Tore E Händig och efterlyser en försvunnen mustasch börjar Tore en diskret undersökning av sina kollegor. Vem av dem skulle kunna vara tjuven? Till sin hjälp får han Klara, i åk 3, och Otto, i åk 1 och detektiv-byrån ”Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå” föds. En efter en av kollegorna misstänks och kollas i smyg upp av detektiven och hans små medhjälpare.
Den är skriven på ett lättläst humoristiskt sätt och jag sitter med en värme och glad känsla efter att sista bladet vänts. Jag skulle kunna tänka mig att läsa kommande böcker med i denna underbara serie, även fast den riktar in sig på barn som läsare. Bilderna som pryder sidorna är välgjorda och fina. En stor eloge till illustratören Katarina Vintrafors. Delar gärna med mig av denna mysiga läsupplevelse genom att ställa den på mitt jobbs ”låna-byta”-bokhylla. Kanske något simskolebarn också fattar tycke för den och får en stund av glädje och skratt.




Inga kommentarer: