måndag 7 december 2020

Lucka 7


7. 

Folkvandringstid

av

Dick Harrysson

från

Ordfront förlag


Författaren Dick Harrysson är historisk professor på Lunds universitet. Dick är framstående historisk författare som skriver om fakta så att vi som inte är så fullt insatta i ämnet ändå kan förstå och följa med i den historiska utvecklingen. Jag älskar historia som var ett av favoritämnena i skolan. Men då var allt så ytligt och man gick aldrig riktig in ordentligt i det man läste. Därför är jag tacksam över att Dick skriver dessa böcker som gör att man vill veta ännu mer.
När jag läser vad andra har skrivit om den här boken får han ganska mycket kritik för att han inte håller sig till vår folkvandringstid här i Europa utan att han hoppar i tid och runt hela jorden för att visa på att vi människor har vandringen i oss att vi vill ta oss till nya ställen när vi inte är nöjda över var vi bor för tillfället. Så han väver även in nutid och de som flyr ifrån krig och svält. Detta har många kritiserat honom för eftersom de vill att han håller sig till det som inom historien tidsepoken kallas för Folkvandringstid. Jag förstår båda sidor och jag tycker att båda har rätt för jag anser att det är viktigt både och så ingen har rätt eller rättare sagt båda har rätt.

 Jag är kluven i vad jag ska ge boken för betyg, ska det bli högt för att jag älskar historia och hans sätt att presentera den. Eller ska jag ge den lågt för att han är ute och flyger i handlingen och tiden. Det får alltså bli det klassiskt svenska, en lagom medel trea.

                                                                                           

Inga kommentarer: